Fire råd til at bremse slidgigt
Flere hundredetusinder danskere lider af slidgigt i knæene, men selv om lidelsen ikke kan kureres, så kan du reducere udviklingen af sygdommen med disse råd
HELE LANDET: Slidgigt er en ledsygdom karakteriseret ved nedbrydning af brusk, ledbånd og knogler. Den mest almindelige slidgigt er i knæ, hofter, hænder og ryg.
Her er fire råd til at forebygge eller reducere udviklingen af slidgigt.
Gå en tur
Ifølge en undersøgelse i 2013 fra Boston University i Massachusetts kan daglige gåture reducere risikoen for slidgigt i knæene, og det kræver ikke de 10.000 daglige skridt, som oftest anbefales af hensyn til et generelt sundt helbred.
Resultaterne af et toårigt studie, hvor forskerne fulgte 1.788 deltagere, viste, at for hver tusinde skridt var deltagernes mobilitet 16-18 procent mindre forringet to år senere. Og det ideelle antal skridt viste sig at være cirka 6.000 skridt dagligt.
Drop cola
Ud over at cola er fyldt med sukker, der i store mængder gør dig overvægtig, så er cola og andre sodavand også medvirkende til at forværre slidgigt i knæene hos mænd. Og det er uanset om du er overvægtig eller ej.
Det viste en undersøgelse fra Tufts Medical Center i Boston i 2013, hvor forskerne sammenlignede 2.149 patienter med slidgigt i knæet, der enten drak sodavand med sukker eller ikke drak sodavand.
10 vigtige grunde til at droppe colaen
Forskerne målte mellemrummet mellem deres to knæled flere gange over en to års periode og konstaterede, at mænd, som drak mere end fem sodavand om ugen, havde mistet dobbelt så meget brusk.
Hvorfor ved forskerne ikke, men det skyldtes ikke overvægt, for jo mere patienterne vejede, des mindre brusk mistede de, selv om de drak sodavand.
Spis broccoli
Et stof i broccoli og andre korsblomstrede grøntsager viser sig i en undersøgelse fra University of East Anglia at kunne påvirke udviklingen af slidgigt.
Stoffet sulforaphane, der især findes i korsblomstrede grøntsager, viste sig i celle- og vævstest at blokere enzymer, der ødelægger brusken i knæ ved at opfange et molekyle, som forårsager betændelse.
7 sunde grunde til at spise broccoli-spirer
Men samtidig konstaterede de, at mus, der blev fodret med en sulforaphane-rig kost, fik en smule mindre bruskskader og slidgigt i forhold til mus på en almindelig kost.
Drik mælk
Mælk kan sænke udviklingen af slidgigt i knæet hos især kvinder, viser en stor røntgenundersøgelse af over 2.000 slidgigt-patienter lavet på Brigham & Women’s Hospital i Boston.
I alt 2.148 deltagere med slidgigt i knæet blev bedt om at redegøre for deres kostvaner og livsstil, hvorefter deres knæ blev røntgenfotograferet med to års mellemrum.
8 madråd mod det farlige mavefedt
Resultaterne viste et fald i udviklingen af slidgigt på over 30 procent for kvinder, der drak et glas mælk om dagen i forhold til kvinder, der ikke drak mælk.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.