Fire sunde grunde til at spise gurkemeje

Det gule gurkemejestof menes at være effektivt i behandlingen af sygdomme

Arkivfoto

Arkivfoto

SUNDHED:Det gule gurkemeje-stof curcumin giver karry den gule farve, men menes også at være effektivt i behandlingen af sygdomme og infektioner.

Curcumin er en antioxidant, der kan bekæmpe frie radikaler og stoffets antiinflammatoriske virkning har i adskillige undersøgelser vist effekt på såvel kræft som gigtlignende lidelser.

Her er fire sunde grunde til at spise gurkemeje:

1. Hukommelse

Blot ét gram gurkemeje til morgenmad kan forbedre hukommelsen hos mennesker i de meget tidlige stadier af diabetes, der har risiko for demens.

Forsøget har særlig betydning fordi den stadig ældre befolkning medfører en stigende forekomst af tilstande, som prædisponerer folk for diabetes, som igen er forbundet til demens.

- Men tidlig behandling kan bidrage til at mindske risikoen, enten ved at standse sygdommen eller reducere dens indvirkning, siger professor Mark Wahlqvist fra Monash University.

Hans nye undersøgelse har testet den fungerende hukommelse hos mænd og kvinder over 60 år, som for nylig var blevet diagnosticeret med ubehandlet præ-diabetes.

I det placebo-kontrollerede forsøg fik deltagerne et gram gurkemeje tilføjet til en ellers ernæringsmæssigt intetsigende morgenmad bestående af hvidt brød. Deres arbejdshukommelse blev testet før og nogle timer efter måltidet med og uden gurkemeje.

- Vi fandt, at denne beskedne tilføjelse af gurkemeje til morgenmaden forbedrede arbejdshukommelsen henover seks timer hos ældre mennesker med præ-diabetes, konstaterer professor Wahlqvist

2. Forebygger leddegigt

Forskere fra University of Arizona gav i et forsøg rotter tre forskellige former for gurkemeje:

• ren ekstrakt af gurkemeje rod

• de æteriske olier af gurkemeje

• et olie-udvundet ekstrakt, der indeholdt de tre største curcuminoider i roden

10 superfoods mod slidgigt

Af de tre ekstrakter, var den, der indeholdt de største curcuminoider den mest effektive og viste sig fuldstændigt at hæmme indtræden af leddegigt. Rotterne var dog specielt udviklede rotter, der havde fået påført sygdommen i laboratoriet.

3. Infektioner

Forskning fra bl.a. Københavns Universitet viste i 2012, at curcumin kan forårsage en beskeden, men målelig stigning i niveauer af et protein, der er kendt for at være vigtige for immunsystemet og hjælper med at forhindre infektion hos mennesker og andre dyr.

Derfor får du forkølelsessår

Proteinet er et såkaldt cathelicidin antimikrobielt peptid (CAMP), der hjælper vores immunsystem med at bekæmpe forskellige bakterier, vira eller svampe, selv om de ikke er kendte af kroppen. Før denne opdagelse vidste man, at cAMP-niveauer blev øget med vitamin D.

Opdagelsen af en alternativ mekanisme, der kan påvirke eller hæve CAMP-niveauet vil kunne åbne for ny forskning i ernæring og farmakologi, konkluderer forskerne i Journal of Nutritional Biochemistry.

4. Vægttab

Ifølge forskere fra Tufts University i Boston, undertrykker curcumin dannelsen af blodårer i fedtvæv. Sammen med dets virkning på metabolisme i fedtceller kan det bidrage til at reducere kropsfedt og vægtøgning.

10 overraskende madråd, der slanker dig

Forskerne gav to grupper mus en diæt med et meget højt fedtindhol, men gav også den ene gruppe curcumin. Selv om begge grupper spiste lige meget, tog den gruppe, som ikke fik curcumini-kosten, mere på i løbet af forsøgets 12 uger.

”Vores resultater tyder på, at curcumin i kosten kan forebygge fedme”, konkluderer forskerne i deres undersøgelse fra 2009.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.