Fra service- til flexbusser

Aalborg Kommune vil erstatte S1 og S2 af nyt forsøg med fleksible minibusser

Servicebussernes passagertal er faldet, og derfor vil Aalborg Kommune som et forsøg erstatte S1 og S2 med en mere fleksibel buslinje.

Servicebussernes passagertal er faldet, og derfor vil Aalborg Kommune som et forsøg erstatte S1 og S2 med en mere fleksibel buslinje.

Står det til Aalborg Kommunes udvalg for sundhed og bæredygtig udvikling, skal de servicebusser, som mange ældre hidtil har benyttet sig af, fremover erstattes med mindre busser, der kører på en såkaldt flexlinje. Foreløbig er der kun tale om et forsøg, og ifølge rådmand Thomas Kastrup-Larsen (S), har udvalgets medlemmer givet hinanden håndslag på, at man dropper det og vender tilbage til den gamle ordning, hvis ikke det går godt. - Men servicebussernes passagertal er jo faldet med op til 25 pct. i de senere år, så vi er nødt til at gøre et eller andet, siger han. Flexbusser, som er en mindre bus, der kører ad en mere fleksibel rute, kendes også fra Sverige. Og her er der gode erfaringer med busserne, som folk skal ringe til på forhånd, hvis de vil med. - Man kan ikke bare møde op ved stoppestedet og stå på. Man skal ringe og tilmelde sig en time før. Men til gengæld bestemmer man så også selv, hvor man vi af, forklarer Thomas Kastrup. Han ved godt, at flere frygter, at kommunen vil nedlægge servicebusserne. Men det er der - efter hans mening - ikke tale om. - Vi erstatter dem bare med noget endnu bedre, siger han. - I stedet for 20 stoppesteder kan sådan en bus måske få 120, hvis den kører ad en mere fleksibel rute. Og har man først prøvet det, tror jeg, man bliver glad for det, tilføjer han. Udvalget for sundhed og bæredygtig udvikling gennemgik også den seneste udvikling i antallet af passagerer og klager, da medlemmerne for nylig holdt møde. Og her ser tallene rigtigt fornuftige ud: antallet af passagerer steg for hele NTs vedkommende med 2 pct. i 2011 - blandt andet på grund af den hårde vinter - så man forventer, at passagerindtægterne bliver 1 pct. bedre end budgetteret. I samme tidsrum fik Aalborg Kommune 210 klager over den kollektive trafik. Og ifølge Kastrup-Larsen drejer det sig blandt andet om konsekvenserne af de indskrænkninger i køreplanen, som blev gennemført i perioden. For eksempel i forhold til telebusser og lokalbusser. - Det har blandt andet givet nogle problemer i forhold til linje 76 og nogle af skolebusserne. Men det skulle der være styr på nu, fortæller han. I løbet af efteråret har der blandt andet været holdt et møde med samrådet i Ulsted og Hou området. For her var der problemer med at skifte til metrolinje 1 fra den minibus, som lander i Gandrup om aftenen. Så fremover vil man forsøge at forbedre "kommunikationen" mellem de to busser - ligesom man også vil justere køreplanen, så det ikke bliver så lang tid mellem afgangene ved 18-tiden.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.