Fremtidens Ferrarier

Her er 12 bud på, hvor hvordan unge designere forestiller sig, at mærket vil se ud i år 2040

11
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

ITALIEN:Designet på en Ferrari skal ose af fuldfed fuldblod. Det ved de mere end nogen andre, de unge designspirer på fire af verdens førende designskoler, som har givet en håndfuld bud på fremtidsmodeller med den stejlende hingst på fronten.

De i alt 12 bud på, hvordan en Ferrari vil se ud i 2014, har alle nået finalen i Ferrari Top Design School Challenge, som nu for tredje gang udfordrer kreative bildesignere verden over.

50 designskoler var med fra starten sidste efterår, men nu står følgende fire tilbage: Tyske Hochschule Pforzheim, College for Creative Studies i Detroit, Hongik University i Seoul, der sidste gang vandt Ferraris design-konkurrencen, og the ISD-Rubika in Valenciennes.

De 12 bud kan munde ud i flere priser. Den ene er ”Gran Premio”, hvor en jury bestående af tunge drenge som Ferraris design-boss, Flavio Manzoni, super-designeren Paolo Pininfarina og Formel 1 køreren Sebastian Vettel skal pege på en vinder, og The ”Premio Speciale”, som er en åben afstemning, hvor Ferrari-afficionados kan give deres mening til kende med en online stemme på Ferraris Facebook-side.

Kreativ herre

Den officielle vinder bliver offentliggjort 15. januar.

Flavio Manzoni er ikke en Hr. hvem som helst. Den 50-årige designchef er nemlig manden bag superbiler som Ferrari F1berlinetta, Ferrari FF, La Ferrari og den ekstreme Ferrari FXXK, som bygger på La Ferrari. Han blev i fjor hædret med ”Compasso d’Oro”, som er den ældste og mest prestigefyldte pris inden for industrielt design.

Manzoni, der er født på Sardinien, er uddannet i arkitektur fra universitet i Firenze, hvor han specialiserede sig med industrielt design.

Han debuterede hos Lancias designcenter i 1993 og kom senere til Seat som chef for interiørdesign og var med til at kreere indemiljøet i Altea og Leon inden turen gik tilbage til Lancia som designchef, hvor Manzoni skabte roste modeller som Lancia Ypsilon og Musa. Jobbet førte ham til tops som designchef for Fiat/Lancia, hvor han bl.a. satte arbejdet med den genfødte Fiat 500 i gang.

Up og Bugatti

I 2006 gik turen til VW, hvor han med titel af kreativ designchef og sammen med designguren Walter de Silva lagde grunden for VW-modellernes nuværende designidentitet. Manzoni var også med til at skabe VW Golf VI og konceptet for VW Up samt design-linjen for Skoda, Bentley og Bugatti.

Fra 2010 har Manzoni været designchef hos Ferrari, hvor han har ansvaret for at forny mærkets identitet. Noget at stræbe efter for unge designer-frø.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.