Giganttårn på hjul

Tempoet var overskueligt, men hurtigere end forudsat, da en 30 meter høj sektion til et mølletårn var på en 25 kilometer køretur fra Hanstholm til Østerild

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Så ruller det. Tårnsektionen har tilbagelagt de første meter fra kajen på Hanstholm Havn og svinger ind på Kai Lindbergs Gade. Foto: Jens Fogh Andersen

Selv om tempoet var gang, gik det alligevel to timer hurtigere end forventet, da en specialtransport tirsdag transporterede en omkring 30 meter høj tårnsektion til en ny mølle i testcentret i Østerild de omkring 25 kilometer fra Hanstholm Havn, hvor tårnsektionen sammen med andre delene til møllen var losset før påske.
Størrelsen på tårnsektionen er imponerende - her set i forhold til Ræhr Skole. Foto: Ole Iversen

Størrelsen på tårnsektionen er imponerende - her set i forhold til Ræhr Skole. Foto: Ole Iversen

Tirsdagens køretur startede fra Hanstholm Havn klokken 8.30, og omkring syv og en halv time senere kunne politiassistent John Elsmann, Midt- og Vestjyllands Politi, se til, mens mølletårnet knejsende på sin blokvogn rullede fra Gl. Aalborgvej i Østerild ind på Testcentervej, der var den sidste del af turen, før transporten var fremme ved standplads 1, hvor det franske energiselskab EDF Energies Nouvelles rejser møllen.

John Elsman sørgede for, at ikke bare mølletransporten, men også den øvrige trafik kunne afvikles uden de helt store problemer. Til at hjælpe sig havde han et par kolleger og en halv snes mand fra Hjemmeværnets Politikompagni, og da klokken var fire tirsdag eftermiddag, lød meldingen:

- Det er en pæn dags arbejde, som er gået godt og er afsluttet to timer tidligere end forventet.

Til og med helt uden problemer og uheld, tilføjer John Elsman.

Næppe hverdagskost

- Logistisk har det været en stor opgave, men trafikanterne har vist forståelse for opgaven. De har været venlige og forstod, at det var nødvendigt at lede trafikken ad andre veje, siger John Elsman, som nu har drejebogen klar, hvis der kommer tilsvarende transporter.

Ved rundkørslen i Hanstholm måtte rabatten tages i brug. Men der var lagt jernplader ud, som sikrede et stabilt underlag. 

Foto: Jens Fogh Andersen

Ved rundkørslen i Hanstholm måtte rabatten tages i brug. Men der var lagt jernplader ud, som sikrede et stabilt underlag. Foto: Jens Fogh Andersen

Så kører det derudaf - på vej ud af havneområdet. 

Foto: Jens Fogh Andersen

Så kører det derudaf - på vej ud af havneområdet. Foto: Jens Fogh Andersen

For en ting er sikker. Transporter af den slags bliver næppe hverdagskost. Normalt transporteres tårnsektioner og andre store dele til testcentret også på blokvogne, men de ligger ned.

Derfor var der også gået masser af forberedelse forud, før tårnsektionen kom på hjul stående på ikke bare en, men på to selvkørende blokvogne, som kunne flytte kolossen.

Nyere og større mølleteknologi passerer de gamle møller ved Ørhage, Hanstholm. Foto: Jens Fogh Andersen

Nyere og større mølleteknologi passerer de gamle møller ved Ørhage, Hanstholm. Foto: Jens Fogh Andersen

tårnhøj transport rullede hurtigere end ventet

- Turen fra Kai Lindbergs Gade på Hanstholm Havn til testcentret på Testcentervej i Østerild Plantage er cirka 25 kilometer.
- Når den tilbagelægges med en selvkørende blokvogn og i gå-tempo er den estimerede køretid knap 10 timer, inklusive pauser, med en gennemsnitfart på seks kilometer/timen. Hurtigere går det ikke, når der står en 30 meter høj tårnsektion til en vindmølle på blokvognen.
- I praksis gik det hurtigere, da specialtransporten tirsdag tilbagelagde turen - det tog nemlig "kun" syv og en halv time, så svingede den store transport ind på Testcentervej med retning mod Standplads Et, hvor møllen skal rejses.
- Undervejs skulle transporten over flere bakker. Det var ikke noget problem, for blokvognen - som i virkeligheden er to blokvogne, der kører parallelt, kan hæves 60 centimeter bagtil. Det sikrer, at det 30 meter høje mølletårn står lodret - selv op ad bakke.
- Blokvognen styres med en joystick, og "chaufføren" går lige bag den.
- Testmøllen ejes af det franske energiselskab EDF Energies Nouvelles. Møllen er lavet af GE - tidligere Alstom.
- EDF Energies Nouvelles vil lave selvstændige test af møllen i Østerild, inden den i stort antal opstilles i vindmølleparker til havs. Møllen skal bruges i tre kommende offshore-projekter i franske farvande.
- Møllen har en effekt på 6 MW, navhøjde på 104 meter. Rotordiameteren er 151 meter, og højden til vingespidserne i topposition er 179,5 meter.
- Til sammenligning har den største mølle i testcentret, Vestas’ V164 8 MW-mølle en navhøjde på 140 meter. Møllens vingespidser når 222 meter i vejret.

Blokvognen kunne justeres, så tårnsektionen hele tiden stod lodret, og justeres skulle der, for transporten måtte over flere bakker på vejen til testcentret.

Vejret spillede også ind. Især vinden. På forhånd var det bestemt, at transporten skulle stoppe, hvis vinden kom over 10 sekundmeter - og det gjorden den næsten, men kun næsten, da transporten var nået til Hjardemål øst for Hanstholm, et af turens høje punkter.

Kortere pause

Men hverken vind, trafik eller bakker gav problemer. Tingene gik så godt, at en planlagt middagspause på en time blev kortet ned til under det halve, men selv om det gik godt, trillede tingene ikke hurtigere, end alle kunne være med. Både de, der gik bagefter blokvognen og styrede med et joystick, politifolk og hjemmeværnsfolk, der regulerede trafikken, og de mange mennesker i følgebilerne. For slet ikke at glemme publikum.

Tid til et snapshot af de mere sjældne. Skolebørnene i Hanstholm var på mølle-kig. Foto: Jens Fogh Andersen

Tid til et snapshot af de mere sjældne. Skolebørnene i Hanstholm var på mølle-kig. Foto: Jens Fogh Andersen

Selv om politiet på forhånd havde henstillet til beboerne i husene langs ruten, at de gik udenfor, mens transporten passerede, var virkningen ikke helt som tænkt. Rigtig mange mennesker stod udenfor langs ruten. Både på Hanstholm Havn og videre langs vejene. Men det var for at følge tingene på tætteste hold.

- Næ, indtil videre har opfordringen ikke virket efter hensigten, konstaterede John Elsman, da møllen havde været undervejs i godt en time og havde passeret byskiltet ved Hanstholm.

Oplevelse på hjul

Til gengæld fik tilskuerne det, de var kommet efter. En oplevelse på hjul.

- Det helt specielle er størrelsen, højde og om turen går godt. Bare det at se noget, der er 30 meter højt, rulle forbi på vejen er en oplevelse i sig selv, siger Leif Therkildsen, der var kørt 45 kilometer fra Bedsted for at følge med. Og han var imponeret.

- Hvis du har siddet i toppen af en 25 meter høj silo, så ved du, at der er langt ned - og den her er højere, siger han.

Klokken 16 tirsdag eftermiddag var transporten fremme ved Testcentervej, indkørslen til testcentret i Østerild Plantage. 

Foto: Jens Fogh Andersen

Klokken 16 tirsdag eftermiddag var transporten fremme ved Testcentervej, indkørslen til testcentret i Østerild Plantage. Foto: Jens Fogh Andersen

Mads Nesager, Vesløs, er helt enig. Han har fulgt transporten, fra den nåede Ræhr ved 10-tiden tirsdag formiddag, og han fulgte den til dørs i testcentret.

- Det er imponerende, at noget så stort kan flyttes uden at vælte, men det er professionelle folk, siger Mads Nesager og understreger, at han kom for at se transporten. Ikke i håb om at noget skulle gå galt.

Og det er ikke første gang, han følger de store transporter til testcentret. Han har også fulgt med i losning og transport af de seks andre møller, som allerede står i testcentret.

- Jeg interesserer mig for det, og det er spændende at se, hvordan det hele virker. Jeg har fulgt udviklingen i testcentret gennem flere år, og det bliver jeg ved med. Jeg tror, det er godt for Thy - og det er blevet til lidt af en turistmagnet.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.