Grum ged

"Geden - eller hvem er Sylvia"

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ross (Allan Helge Jensen), med kameraet, spiller barndomsven til Martin (Holger Østergaard Kristensen)

Det er visseligt ekstrem seksualitet, Aalborg Teater diverterer med på sine to scener for øjeblikket: Store scene beskæftiger sig med pædofili og Lille scene med en tragisk farce om sodomi. "Geden" er et bestialsk stykke om et ægtepar, der bevæger sig fra et lykkeligt, uproblematisk ægteskab til et helvede på grund af en vens ondskabsfulde forræderi. Med sin dramatisk jernklo holder Albee tilskuerne fast i en nervespændt medleven i det grumme ægteskabelige opgør, der finder sted på scenen, og der snittes til det inderste i knoglerne uden nåde, ofte med sadistisk og masochistisk vellyst i snittene, som sættes ind på de mest sårbare steder, som vi alle kan finde hos andre. Og der er ingen pardon! Her er ingen skånsomhed, ingen forsoning, som svøber sig beskyttende om parret ved stykkets udgang. Strindberg, O"Neill og Ibsen spøger i kulisserne, og den absurde dramatiks gætterier er borte her. Kun en svag genklang fornemmer man af den europæiske absurdisme, og da især af det, Artaud kaldte "grusomhedens teater". Vi er i Jonas Fly Filberts realistiske scenografi med Ægget, PH-lamper, Koglen og Stelton i en nutidig videreførelse af naturalismens stueteater. Lars Knutzon har instrueret og lagt vægt på at realisere tekstens infernalske påfund og djævelske morale. Hanne Windfeld har en af sine stærke roller som Stevie med et øjenspil, der i de aggressive øjeblikke lyner og skælver i ekstase og angst. Det er et forrygende temperament i kog - et ubarmhjertigt umenneske i sidste scene: Formidabelt! Allan Helge Jensen er specialist i de øretæveindbydende roller, og hans Ross lægger endnu en dimension til den side af hans talent. Bøssesønnen Billy er lagt i hænderne på Caspar Juel Berg, og han giver glimrende udtryk for den side af hans seksualitet, men også for taknemlighed for en opvækst i tryghed og harmoni. Den succesfulde arkitekt Martin spilles af Holger Østergaard Kristensen, der efter en noget besynderlig start spiller sig op i de rette kunstneriske dimensioner, da hans reaktioner mod vennen Ross kommer til udtryk. Da Martin oplever ensomheden og lidelsen, folder Østergaard Kristensen sig for alvor ud og viser nye sider af sit talent. "Geden" er brutal kost, men det er et stykke af en dramatiker, som svinger svøben med vældig fantasi og overvældende fornemmelse for den stil, han vælger. Albee er nemlig mester i af dække grusomheden i familielivet og især i ægteskabet. Den side forløses sikkert i Aalborg Teaters version. Jens Henneberg kulturATnordjyske.dk Edward Albee: "Geden - eller hvem er Sylvia" Oversættelse fra engelsk: Morten Kirkskov Instruktion: Lars Knutzon Scenografi: Jonas Fly Filbert Aalborg Teaters lille scene torsdag aften