Tyskland

Her er den genfødte Mehari

Konceptbilen Citroën Cactus M i Frankfurt er kraftigt inspireret af den originale Mehari

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Citroën Cactus M har en række træk til fælles med den originale Mehari fra 1960’erne. Foto: Citroën

TYSKLAND:Spørgsmålet er, om det er den type bil, verden mangler?I alle tilfælde vil den dog være med til at gøre kloden et lidt sjovere sted at opholde sig. Især hvis det er på de strande, hvor den endelige udgave af konceptbilen Citroën Cactus M kunne tænkes at rulle.

Cactus M, som vises på det kommende motorshow i Frankfurt, har nemlig kraftig inspiration fra den ikoniske beach buggie-lignende Citroën Mehari, der havde sin storhedstid i 1960’erne og 1970’erne. Modellen bygger på crossoveren, Cactus, og det er Citroën-ledelsens plan, at den skal vokse til en hel familie.

Større frihøjde

M-modellen har større frihøjde, mere muskuløse skærme og en mere opretstående forrude samt et interiør, som kan skylles af med en vandslange efter en tur i klitterne - endda med afløb i bunden til at klare vand fra våddragterne - helt som en Jeep Wrangler nærmest kan det i dag.

Kabinen kan ændres til et telt med stofkalechen som tag. Noget, som især skal tiltale friluftsfolket, derfor har modellen da også tilføjelsen Freestyle Collection.

Taget kan placeres ved hjælp af en generator bag i bilen, som driver en pumpe, der altså er med til at få pasformen helt i hak.

2CV-forbillede

Den 4,16 meter lange bil er udstyret med PSA’s 110 hk Puretec benzinmotor, der klarer op til 20,8 km/l. Der er dog tilsyneladende også planer om en elektrisk EV-version, i hvert fald er navnet e-Mehari blevet registreret.

Mehari-modellen, som blev bygget fra 1968-87, hvilede på en 2CV-undervogn. Den forhjulstrukne letvægtsbil blev lanceret som et uhøjtideligt køretøj, der dog også blev brugt af den franske hær, og som kunne kaste den lette bil ud med faldskærm.

I alt blev det produceret 150.000 Mehari, hvor langt de fleste blev brugt til beach buggies, der konkurrerede mod de VW-byggede kit cars, som hvilede på den gamle boble, men mange blev også brugt af landmænd og vinavlere, når markerne skulle inspiceres.

Hvis Cactus M kommer i produktion, kan der muligvis komme versioner med både for- og firehjulstræk, lyder det fra udenlandsk presse. Det kunne give mening, da Citroën i højere grad skal være det sjove mærke i PSA-samarbejdet.

VW har også vist en beach buggy inspireret konceptudgave af Beetle, kaldet Dune. Den har dog lukket tag og er mere lagt an på at ligne en sandracer, frem for en mere afslappet fritidsbil.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst