Historiker: Pilot var formentlig under træning

Fundet af et jagerfly viser, at Nordjylland var tæt pakket ind i panser under anden Verdenskrig

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Museumsinspektør Henrik Gjøde Nielsen: Det er altid interessant at finde historiske levn. Arkivfoto: Michael Koch

BIRKELSE:Også for historikerne er det uhyre interessant, at der efter så mange år dukker et krigsfly op af en gammel mose.

- Det viser jo, at den tyske besættelsesmagt var massivt til stede i Nordjylland på grund af alle kystbefæstningerne og på grund af luftbaserne ved Aalborg og marinebasen ved Frederikshavn, siger museumsinspektør Henrik Gjøde Nielsen, Nordjyllands Kystmuseum i Frederikshavn.

Kendte til styrtet

For historikerne giver det god mening, hvis der er tale om en pilot, som styrtede ned under træning. Formentlig er der tale om Obergefreiter Bruno Krüger. Det tyder de oplysninger, som amatøreksperten Søren C. Flensted har fundet frem til via tyske arkiver.

På sin hjemmeside skriver han, at flyet med Bruno Krüger 27. november 1944 var lettet fra flybasen Aalborg Ost (Rørdal) og styrtede ned i Aalborg-området, hvor det ramte en mose. Det tyske Luftwaffe var ikke i stand til at bjærge hverken piloten eller flyet - en Bf 109G-6 - også kendt som Messerschmitt Bf 109, der var et enmandsbetjent jagerfly.

Kort forinden var en anden Luftwaffe-pilot - Franz Kowalski - under træning styrtet ned 16. november 1944 nordvest for Birkelse.

Ifølge arkivoptegnelserne fløj Kowalskis fly for langt og stallede, og piloten var dræbt på stedet. Han ligger i dag begravet på Frederikshavn kirkegård.

Én ting undrer

Det eneste, der undrer historikerne på kystmuseet i Frederikshavn er, hvorfor tyskerne ikke bjærgede Bruno Krüger og det nedstyrtede fly.

- Tyskerne var kendt for at være meget emsige med at få bjærget og begravet alle folk, så noget må have forhindret dem. Det kan være, at det var praktisk umuligt i mosen, men det kan også tænkes, at de ikke har haft ressourcerne til det eller ikke ønskede at bruge dem. Man skal huske på, at vi var langt inde i krigen, og tyskerne var presset, siger museumsinspektør Henrik Gjøde Nielsen.

Det fremskredne tidspunkt i Anden Verdenskrig kan muligvis også forklare, hvorfor to piloter under træning styrtede ned. Tyskerne var som sagt presset både på materiel og personel, og det kan måske have været med til at forklare, at flyet styrtede ned.

Krigsmaskine var presset

- Tyskerne pressede udannelsen af piloterne, særligt når vi kommer hen i denne ende af krigen, men flyene var heller ikke altid af bedste kvalitet, og det var brændstoffet heller ikke. Jeg har kendskab til et andet tysk fly, som styrtede ned i det sydøstlige Vendsyssel, og formentlig skyldtes styrtet, at brændstoffet var for dårligt, bemærker museumsinspektør Henrik Gjøde Nielsen.

Hovedparten af de faldne tyske soldater er begravet i Frederikshavn, hvilket skyldes, at tyskerne havde nogle store skibsforlis med en del omkomne, og tyskerne valgte Frederikshavn som hovedkirkegård for fællesgrave. Formentlig på grund af den store flådebase i byen og tilstedeværelsen af Bangsbo Fort.
Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.