Historisk museum har det hele

Der er mange måder at lære på.

Man kan eksempelvis spille et spil Bezzerwizzer med samtlige spørgsmål i kategorier, der relaterer sig til C. W. Obels tobaksfabrik og børnearbejderne på samme fabrik. Eller man kan deltage i et spil "Cranium-wanna-be", hvor alle aktiviteter (man kan mime, bruge modelervoks, stille spørgsmål og tegne) er taget ud fra udstillingen på Aalborg Historiske Museum med overskriften "Det glade Aalborg". Eller opgaven kan være at løse en krydsogtværsopgave i digital form, hvor samtlige spørgsmål er hentet fra renæssancen og Aalborgstuen på museet. Alle museer har en art "skoletjeneste", hvor der er arbejdet med formidling i et særligt undervisningsperspektiv. Her har museets fagfolk på bedste vis tænkt undervisningskonceptet ind i deres respektive museers udstillinger og formål, og det er der ofte kommet virkelig spændende tiltag ud af. Man kan, frem for at tage udgangspunkt i museets professionsviden, også tage udgangspunkt i skolens professionsviden om formidling og herfra fokusere på formidlingsaspektet. På Læreruddannelsen i Aalborg har en gruppe lærerstuderende arbejdet med formidling af den viden, der rummes i udstillingerne på Aalborg Historiske Museum. Hvordan får man børn i aldersgruppen fra 5. til 10. klasse til at engagere sig i eksempelvis renæssancens gotiske bogstaver, arkitektur og litteratur? Og hvordan får børn og unge indsigt i og forståelse for, at tiden var en anden, da mange drenge måtte arbejde som "stripperdrenge" og gå cigarmagerne til hånde på C. W. Obels tobaksfabrik? Det kan være en vanskelig opgave, men gennem såvel information som involverende opgaver (brætspil og digitale spil) har de lærerstuderende løst opgaven på fremragende vis. Opgaven har lydt på at formidle den kulturhistoriske viden, som de respektive udstillinger søger at give videre. Dernæst har der været et krav i konceptet om, at der skulle være en kort faglig introduktion (digital og med en billedfortælling, der skulle kunne findes på museets hjemmeside) og der skulle være et "spil" (brætspil eller digitalt) der kunne give eleverne viden og indsigt gennem leg. Ligeledes skulle der refereres til litteraturens verden, enten med aktuel litteratur fra tidsperioden eller med litteratur, der kunne sætte fokus på en af de problemstillinger, udstillingen lægger op til. Det har nu resulteret i et bidrag til Aalborg Historiske Museums "skoletjeneste", hvor der vil være flere spændende og lærerige (og forhåbentlig også en anelse underholdende) muligheder for lærerne og eleverne, der skal besøge museets udstillinger. God formidling sætter genstanden i centrum, sætter spørgsmålstegn, engagerer, taler til forskellige sanser, flytter fordomme og grænser, rammer et fælles niveau, giver aha-oplevelser, overrasker, får én til at glemme sig selv, får én til at huske, når ud over museets rammer - og lader til tider også den besøgende lidt i fred med egne tanker! Aalborg Historiske Museum ligger midt i Aalborg, der har åbent alle dage undtagen mandag, og de er altid glade for besøgende - det være sig skoleelever eller alle andre museumsinteresserede. Bodil Christensen, Horne - underviser på læreruddannelsen i Aalborg, efterskolelærer i mange (mange) år, ungdomstræner i Horne KFUM i håndbold.