I nostalgiens hængedynd

The Sandmen er aldrig rigtig lykkedes med at genskabe fordums styrke

Lars Aare
Forsanger Allan Vegenfeldt var ikke specielt interesseret i at kommunikere med publikum. Foto: Mikkel Werenberg
Aalborg 3. juli 2015 10:47 - Opdateret 3. juli 2015 18:43

KONCERT: The Sandmen

NIBE: I slutningen af firserne var The Sandmen kæmpestore i Danmark. Ja, de havde vel nærmest samme status som Dizzy Mizz Lizzy fik et årti senere.

Men i modsætning til Dizzy, der formåede at gøre et overbevisende comeback i et nyt årtusinde, er det aldrig lykkedes The Sandmen at vende tilbage til toppen af dansk rock.

De har ellers forsøgt at genopfinde sig selv, dels ved efter den lange pause at udgive deres første dansksprogede album, dels ved at tilknytte Danmarks måske bedste keyboardspiller Palle Hjort.

Men trods de gode intentioner er de blevet hængende i et musikalsk univers, der var engang, og koncerten på Nibe Festival torsdag aften blev da heller ikke andet end et kært nostalgisk genhør med en svunden tid.

Sangene fra dengang er jo gode nok, og vi fik også et bredt udsnit af de bedste: ”House In The Country”, ”5 minutes Past Loneliness”, og hvad de ellers hedder. Men i en rodet sammenblanding med de nye danske og i en underligt mekanisk aflevering, som om de ikke for alvor tror på sig selv.

Og så tilbage til Palle Hjort. Han kan være en guddommelig oplevelse på en scene, men i The Sandmen er hans keyboardspil for det meste reduceret til endnu en kilde til den støjmur, der er bandets signatur, men som med fordel kunne varieres og forfines.

Højdepunktet var en flot coverversion af svenske Thåstrøms ”Bevapna dig med vingar”. Her var der glimt af noget nyt og interessant. Men det reddede ikke en koncert, der aldrig hævede sig over nostalgiens hængedynd.

The Sandmen

Nibe Festival, Reservatet, torsdag aften

3/6 stjerner

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...