EMNER

Jacob Peter tilbage

Kong Vinter kan bare komme an, fjordens gamle slæbebåd har fået ny kræfter.

Borgmester H. C. Maarup ombord i maskinrummet, hvor alt er udskiftet. Foto: Lars Højmark
Borgmester H. C. Maarup ombord i maskinrummet, hvor alt er udskiftet. Foto: Lars Højmark

HOBRO: Slæbebåden Jacob Peter er tilbage på Mariager Fjord. Efter en gennemgribende renovering gemmer den 50 år gamle slæbebåd på et topmoderne indre. Så nu kan Kong Vinter bare komme an.

Slæbebåden Jacob Peter benyttes fortrinsvis til isbrydning og som bugseringsassistance på Mariager Fjord.

Båden har det sidste års tid været oplagt i Hals, hvor den blandt andet har fået skiftet hovedmotor og hjælpemotorer. Al el er også blevet skiftet fra jævnstrøm til vekselstrøm.

- Jeg har fået at vide, at Jacob Peter nu på trods af sin høje alder på mange punkter er i en bedre stand end et nybygget skib. Ikke mindst skroget er væsentligt stærkere end nybyggeri, fortæller en stolt borgmester H. C. Maarup.

Fjordudvalget for Mariager Fjord købte skibet i 1979 for 850.000 kroner.

Den nylig overståede renovering har kostet 6.5 millioner kroner.

Motorkraften er øget fra 660 hk til 953 hk. Skibets pæletræk er forøget fra 6 tons til 15 tons.

Fjordudvalget for Mariager Fjord er et selskab bestående af kommunen og de private havne på fjorden, H. J. Hansen og Akzo Nobel.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden