Kæmpearbejde på skinner går i gang
På fem måneder skal sporene i Vendsyssel udskiftes - arbejdet tyv- starter i Brønderslev sidst i april. Men det kommer til at var elængere end planlagt.

Sveller og andet materiale kommer til Brønderslev Station i pendulfart. Her går arbejdet med nye spor i gang sidst i april. Foto: Kurt Bering
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Banedanmark investerer flere hundrede millioner kr. i nye skinner og sveller i Vendsyssel i sommer. De nye sveller er allerede ved at blive gjort klar. - Vi starter allerede så småt i Brønderslev sidst i april. Vi nøjes dog først med det ene spor og så det andet hver for sig, så vi kun skal lukke i weekenderne, fortæller projektleder Anne Nielsen, Banedanmark. Midt i maj kommer turen til Vrå. - Vi tager Brønderslev og Vrå inden det store arbejde med at udskifte de fleste sveller og skinner. Den store omgang i hele Vendsyssel starter 2. juni og varer frem til midten af september til Hjørring og indtil begyndelsen af november i Frederikshavn. Altså treenhalv måned til Hjørring og ialt ca. fem måneder for hele strækningen i Vendsyssel. I stedet kører busser. - De store maskiner starter sydfra, men der bliver meget grave-arbejde, så vi går i gang flere steder samtidig. Der vil konstant være over 100 mand i arbejde. Anne Nielsen vil endnu ikke sætte pris på, men taler om flere 100 millioner kr. - dog under en halv milliard. - Desuden sætter vi 25 af strækningens broer i stand, når vi er i gang. Skinner og sveller blev sidst udskiftet i 1964. Om nogle år går de i gang med signalerne, hvoraf nogle er endnu ældre i Vendsyssel. Men allerede nu er Banedanmark ved at sætte nye master op, som senere skal bruges til de nye tog-signaler. I første omgang er masterne dog til radiokommunikationen mellem tog-personalet og kommando-posterne. Der skal en ny GSM-R mast op mellem Vestbjerg og Sulsted, en syd for Vrå, i Hjørring syd, i Sindal øst og vest, i Kvissel og nord for Frederikshavn. På stationerne i Brønderslev, Hjørring, Tolne og Frederikshavn udskiftes eksisterende master med nye. Den mindste er den i Frederikshavn på 21 meter, men de andre bliver 33, 36 og 45 meter høje. I alt skal det nye system langs jernbanen sættes op 300 steder i hele landet inden årets udgang. Flere steder kan eksisterende master dog genbruges.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.