Klarere regler for deal-site

Forbrugerombudsmanden vil stramme reglerne for fordelskøb på nettet

At handle via såkaldte dealsites, der også sælger rejser, er ikke nødvendigvis en fordel. Arkivfoto: Henrik Bo

At handle via såkaldte dealsites, der også sælger rejser, er ikke nødvendigvis en fordel. Arkivfoto: Henrik Bo

AALBORG:Nogle gange er et tilbud for godt til at være sandt, og en påstået besparelse ved straks at købe et værdibevis via et såkaldt dealsite begrænset. Og når det går op for forbrugeren, at fordelen ikke er så attraktiv som beskrevet, kan det være svært at finde ud af, hvem der har det egentlige ansvar, og hvor man som forbruger skal henvende sig.

Om det er dealsitet, der formidler, sælger og tjener på salget, eller er det udbyderen af tilbuddet, hvad enten det er en restaurant, et rejsebureau, vinhandler eller noget helt fjerde, er alt for ofte uklart.

Det vil Forbrugerombudsmanden nu gøre noget ved og have klarere regler for. I et notat fra Forbrugerombudsmanden heder det blandt andet,

•at det som udgangspunkt er deal-sitet, der er ansvarligt for, at aftalen bliver opfyldt, medmindre forbrugeren tydeligt er blevet informeret om, at udbyderen af varen/ydelsen er ansvarlig

•at det som udgangspunkt både er deal-sitet og udbyderen af varen/ydelsen, som er strafferetligt ansvarlige, hvis markedsføringen af fordelen er vildledende

•at værdibeviset er gyldigt i tre år, medmindre andet er aftalt ved købet

•at gyldighedsperioden kan være kortere, så længe den ikke er urimeligt kort. Er gyldighedsperioden under et år, vil Forbrugerombudsmanden lægge vægt på, hvilken vare eller ydelse der er tale om, og om forbrugeren kan få sine penge tilbage, hvis værdibeviset ikke bliver brugt inden for gyldighedsperioden

- Vi kan se, at forbrugerne ofte støder på de samme problemer, når de handler på deal-sites på nettet. Nu forsøger jeg at få skabt klarere rammer, så det fremover er tydeligere for både forbrugere og erhvervsdrivende, hvad der gælder, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe og fortsætter:

- Forbrugerne skal kunne stole på, at det gode tilbud på deal-sitet rent faktisk også er godt. Det er desværre ikke altid tilfældet. Et deal-site har ansvaret for at undersøge, om oplysningerne i dealen er rigtige.

Et deal-site er en hjemmeside, hvor forbrugerne dagligt kan finde en række varer og ydelser til tilbudspriser – også kaldet deals.

Dealsene bliver ikke leveret af deal-sitet selv, men af de udbydere af varer og ydelser, som deal-sitet samarbejder med.

Som betaling får deal-sitet en procentdel af omsætningen på salget af deals. Nogle deal-sites beholder endvidere betalingen for deals, som forbrugerne ikke indløser.

Når en forbruger handler på et dealsite, får forbrugeren udstedt et værdibevis. Forbrugeren kan efterfølgende indløse værdibeviset hos udbyderen af den konkrete vare eller ydelse.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.