KLM har godt fat i Nordjylland
Tirsdag blev den tredje daglige afgang til Amsterdam fejret.

Det er et år siden, det første KLM-fly landede i Aalborg - og det er gået lige efter forretningsplanen. Arkivfoto: Grete Dahl
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der var lagkage og kaffe til de passager, der i går skulle med KLM fra Aalborg til Amsterdam i Holland. Kagerne og kaffen kom på bordet tre gange, for det var for at markere, at der nu er tre daglige afgange til Schiphol, at Aalborg Lufthavn var i festhumør. Med en morgen-, en middag- og en aftenafgang, er det blevet nemmere at koble sig på det netværk af flyruter, der udgår fra Amsterdam. En anden, der også var i godt humør, var Vincent Audusseau, der er landechef for KLM og Airfrance i Danmark. For det har vist sig som en idé, at KLM for et år siden begyndte at flyve direkte fra Aalborg Lufthavn. - Den plan, vi havde lagt på forhånd, den holder fuldstændig, fortæller han. En af de måder et flyselskab måler sin succes, er ved at kigge på, hvor mange sæder i hvert fly der bliver solgt - det der også hedder loadfaktor. Og den har ligget på 76 procent i sommerhalvåret, mens tallet om vinteren har været 66 procent, og det er meget tilfredsstillende. Et større fly på ruten - Vi kan konstatere, at når vi kigger på antallet af bookinger til sommer, så ligger vi 50 procent over samme tidspunkt sidste år, siger Vincent Audusseau, der glæder sig over, at danskere ikke har mistet rejselysten midt i en krisetid. Som planerne ser ud lige nu standser KLM med de tre daglige flyvninger sidst i oktober, og går tilbage til to daglige afgange. Til gengæld skifter man til en større flytype. I dag er det et fly af typen Fokker 70 med plads til 80 passagerer, der beflyver Aalborg-Amsterdam. Til efteråret skifter man til et Embra 190, der har plads til 100 passagerer. Tanken er, at flytypen fortsætter næste forår, når KLM igen skruer op til tre daglige afgange, og at KLM fra efteråret 2013 fastholder flyet og de tre daglige afgange. Når Vincent Audusseau nærlæser statistikkerne for, hvor nordjyderne flyver hen, når de er ankommet til Amsterdam, kan han se, at i Europa hedder top tre Barcelona, Madrid og Rom. På de lange ture fortsætter vi oftest til Shanghai i Kina, til Los Angeles og til San Francisco. Men på de lange ruter er Nordamerika samlet set størst, efterfulgt af Asien.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.