Thomas Munk-Petersen leverer jordnær jazz med stærke folk i ryggen

Debuten fra Thomas Munk-Petersen leverer ikke nyt stjernestøv til planeten, men cool tilbagelænet mainstream jazz kan også noget

Jazzbassisten Thomas Munk-Petersen har allieret sig med the grand old man Uffe Markussen på sin debut.

Jazzbassisten Thomas Munk-Petersen har allieret sig med the grand old man Uffe Markussen på sin debut.

Der sker virkelig noget på jazzfronten i Aalborg. Inden for de seneste år er musikken nærmest eksploderet på spillesteder og cafeer i byen som mælkebøtter op af gold asfalt.

Meget af denne aktivitet har været sparket i gang af bassist, komponist, underviser og ildsjæl Kenneth Dahl-Knudsen og iværksætter Lukas Bjørn og deres kulturelle kraftcenter Jazz9tus, men er nu i høj grad også styret og båret af de mange unge lokale musikere.

Senest har koncertrækken, Supernova Jazz Blast, der forenede udenlandske solister med lokale musikere, fra 28.-31. juli spillet for fulde huse.

Denne anmelder har selv, som musiker, ved flere lejligheder nydt godt af den ny sprudlende og optimistiske energi i det aalborgensiske jazzmiljø, og jeg ser meget frem til at følge den udvikling i årene, der kommer, for der er tilsyneladende ikke grænser for ambitionerne - The sky’s the limit.

Denne metafor bringer mig til Thomas Munk-Petersens debutalbum, som med raketaffyringsudtrykket “Take-Off”, omslagets stjernehimmel og titler som bl.a. “Morning on Planet X” og “To the Moon and Back” skaber forventninger om himmelfart.

Albumcover.

Albumcover.

Den excentrisk bane- og grænsebrydende orkesterleder, Sun Ra (1914-1993) brugte ofte titler hentet i det ydre rum, og saxofonisten John Coltrane udgav i 1967 det voldsomt ekspressionistiske album “Interstellar Space”.

Forventer man på samme måde at blive taget på galaktisk flyvetur med “Take-Off”, bliver man nok skuffet, men indstiller man sig på en mere jordnær musikoplevelse, venter der en en fin, god times lytning.

Munk-Petersen er en lydhør bassist, der spiller med udpræget musikalitet. Han er ikke en voldsomt original komponist eller overdrevent stærk melodiker, men hans kompositioner fungerer fint og varieret som drivmiddel for de to hovedsolister - den åbenlyst talentfulde og imponerende sikre guitarist Mads Jensen og den legendariske tenorsaxofonist Uffe Markussen.

Markussen forlener med sin rolige autoritet og fuldmodne klang, særligt i balladerne, albummet med en tyngde, man nok ellers ville have savnet. Hans tilstedeværelse bringer desuden mindelser om Mazur/Markussen kvartetten, som han havde med slagtøjsspilleren Marilyn Mazur, guitaristen Bjarne Roupe og bassisten Peter Danstrup i 80’erne. Slægtskabet med denne energiske, åbne, melodisk prægede, ofte modale akustiske jazz med el-guitar, hvor skæve taktarter hører med til udtrykket, og så musikken på Take-Off forekommer indlysende.

Men Take-Off bringer dog ikke nyt stjernestøv til vor planet. Der er her tale om en mere cool-lyrisk, tilbagelænet mainstream jazz, der ikke udfordrer konventioner eller flytter grænser, men som til gengæld byder på en behagelig og yderst vellydende tur i et kendt univers.

Derudover bliver det spændende at høre hvad Mads Jensen udvikler sig til, og så er det altid en fornøjelse at få lov at lytte til Uffe Markussen, som nu tilsyneladende er en del af det aktive unge aalborgensiske jazzscene, og som senest kunne høres, eksplosivt, på Kenneth Dahl-Knudsens fantastiske udgivelse fra sidste år, “Uummat”.

“Take-Off”

Thomas Munk-Petersen (bas og kompositioner), Uffe Markussen (tenorsaxofon), Mads Jensen (guitar) og Anders Julsgaard (trommer)

Distributør: Gateway

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden