Tyskland

Legendarisk bilmærke genfødt

Borgward vil tilbage og kæmpe mod luksusmærker som BMW og Audi. En SUV-model, som er første skud, virker dog lidt halvtam

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Finish og kvalitet opleves i orden indendørs, hvor mærket vil byde på de nyeste infotainment systemer, der kan styres på en 12,3- tommers skærm.

TYSKLAND:- Jeg er glad for, at vi er tilbage.

Meldingen fra Christian Borgward er kort og klar, mens spændingen og stilheden blandt de mange kamerafolk og journalister fra talrige tyske tv-stationer er som umiddelbart før et afgørende straffespark i en tysk pokalfinale.

Det er næsten også lige så stort her i Tyskland: Genfødslen af et hæderkronet tysk bilmærke.

Borgward med rødder tilbage til 1919 var nemlig i 1950’erne et af de mest markante lokale bilmærker, og en kreds af tyske investorer og teknikere håndplukket fra bilindustrien vil tilbage igen med et årligt salg på 500.000 biler i premium-klassen.

Sådan lyder de ambitiøse planer, mens sort/hvide film fra 1950’erne af modellerne med den hedengangne klassiske forkromede kølergriller med nitter i fronten og det rombeformede logo ruller i baggrunden.

På størrelse med en Audi Q5

Bilerne som åbenbarer sig, da klæderne rykkes af, er SUV-modellerne BX7 og BX7 TS, hvor sidstnævnte er topmodellen og med samme kølergrill med nitter som de gamle modeller.

- Vi forener elegant og funktionelt design, der signalerer premium-klasse, med mærkets klassiske historie, lyder det fra designchef Roland Sternmann.

Bilen, der med sine 4,70 meter er en SUV i Audi Q5-størrelse, ligner dog først og fremmest en SUV af den slags, der i øjeblikket sælges mange af i Kina. Fronten minder om amerikanske SUV’ere, mens bagenden har et anstrøg af Porsche Macan.

Modellen, som er den første af tre, hvoraf en vil være en sedan, skal da også bygges i Kina. Her starter salget, men det skal udbredes til Europa i løbet af et par år.

Kvaliteten vil være på premium-niveau, lyder det, og den umiddelbare oplevelse af tunge dørklunk, interiør med læder, faste kontakter og store TFT-skærme er da også positiv og ligger umiddelbart på niveau med japanske luksusmærker som Lexus.

Ifølge det fyldige pressemateriale fra Borgward disker mærket også op med de nyeste sikkerhedssystemer, som vognbane-assistent, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse, som kan tage højde for fodgængere.

Kraftig diesel

Bilen er dog endnu ikke Euro NCAP-testet. Her har et andet Tysk Kina-mærke, nemlig Qoros, dog for nyligt hentet de maksimale fem stjerner, så også her når de Kina-baserede biler med tysk know how åbenbart langt.

Borgward-modellerne drives af en kraftig 2,0-liters firecylindret turbodiesel-motor på 224 hk og har permanent firhjulstræk og automatgear. Der kommer også en plug-in hybrid version på 401 hk, der skulle kunne klare 44,2 km/l. Der foreligger ikke noget om, hvem der er motorleverandør, eller forbruget for den almindelige motorversion. Men Borgward fremhæver selv, at koncernen gennem mange år har været udvikler og underleverandør af 4WD-systemerne til flere tyske premium mærker.

Spørgsmålet er, om det er nok til at få fat i de kræsne bilkøbere i det voksende premium-segment. I hvert fald ikke hvis det står til et toneangivende tysk magasin som Focus.

- Tilsyneladende går det bare ud på at bringe en Kina SUV med et gammelt tysk navn til Europa. De, som køber en Borgward, får øjensynligt et no-name-produkt med et par renommerede leverandører tilknyttet. Designet er også så mainstream, at det vil forsvinde i gadebilledet, lyder dommen.

Der foreligger ikke noget om, hvorvidt Borgward har planer for det danske marked.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst