Spanien

Lille Mazda er blevet voksen

Den ligner forgængeren, men er ny hele vejen igennem. Mazda 2 er meget helstøbt.

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lidt større og altid med fem døre. Mazda 2 holder formsproget fra forgængeren og byder på masser af ny teknik.

SPANIEN:Japanerne har været dårlige til det, mens de tyske mærker har mestret det til fuldkommenhed: Kunsten at forny en model uden, at den udgående pludselig ser meget gammel ud.

Nu er Mazda ved at lære det, for den nye Mazda 2, ligner en nænsom videreudvikling af designet fra forgængeren. Det er godt nyt til alle, der har haft det svært med designs, der skifter som moden blæser og som resulterer i at ens kære bil lynhurtig ser gammel ud, fordi der rykker en ny designer ind hos en given bilfabrik og absolut skal opfinde et helt nyt formsprog.

Efter det første møde med Mazda 2 tegner der sig et billede af en uhyre vellykket bil, der skal ud i benhård konkurrence med nye versioner af Opel Corsa, Hyundai i20 og Skoda Fabia fra april, hvor den nye Mazda er i Danmark.

Bilen står godt på hjulene, det indre virker bundsolidt skruet sammen og mulighederne for udstyr er fornuftige.

Plads har lav prioritet

Er man udelukkende på jagt efter Bilka-effekten i en B-segment bil så er det ikke Mazda 2, man skal gå efter, for pladsen ved bagsædet har ikke første prioritet, og det er helt fint, for dermed henvender Mazda sig til andre købere end Opels Corsa og Skodas Fabia.

To halvstore voksne kan godt være på bagsædet, men midterpladsen er ikke meget værd på grund af en velvoksen kardantunnel.

Benzin og diesel

Alle benzinudgaver har 1,5-liters motor med varierende ydelse og billigste Mazda 2 hedder Core og har 75 hk samt et fornuftigt udstyr inklusiv sædevarme og højdejusterbart førersæde og nøglefri start.

Den har vi ikke kørt, men i udgaven med 90 heste er der trods alt kræfter nok, selv om teknikken er uden moderne turbo-ladning og det betyder, at man skal længere op i omdrejningsfeltet, før kræfterne leveres.

Dermed er vi ved Mazda 2’s svage punkt, for har man først en gang prøvet evnen til at trække tyst og stærkt i en moderne 3-cylindret turbomaskine, så er der ikke meget saft i Mazdas 4-cylindrede sugemotor, hvis moment først topper ved 4.000 o/m. Næste trin i Mazda 2 hedder Vision og er samme motor med 90 hestekræfter, og sammenligner man den med topversionen med 115 hk fra samme motor er der klar forskel.

Svingvillig

Topmotoren har mere sportslig gearing og seks trin i gearkassen, og det klæder Mazda 2 rigtig godt, for der går næsten GTI i oplevelsen med en god gearkasse og et let samt veldefineret koblingspunkt. Tilsammen giver det den svingvillige lille bil god underholdning på krøllede veje.

Skulle vi ønske os noget mere i den afdeling, var det måske lidt mere tyngde i styringen, der opleves som lidt for let i visse situationer.

Hvad de nye Mazda-motorer mangler i drejningsmoment ved doven hverdagskørsel uden mange gearskift har de til gengæld i økonomi, hvor alle tre udgaver kommer flot ud sammenlignet med konkurrenterne. Mellemudgaven med 90 hk går således officielt 22,2 km/l.

Skarpe priser

Priserne ser skarpe ud med billigste 1,2 Core til 130.000 kr., og alle modeller undtagen denne har mulighed for en fin 7’’ farveskærm placeret højt på instrumentpanelet.

Det kræver en editionpakke til 17.500 kr., men så kan du også tale dansk til stemmestyringen, og der er mørke ruder og to usb-indgange. Betjeningen af skærmen kan ske direkte ved at trykke på den, eller man kan benytte Mazdas gode dreje-trykke-knap, der sidder bag gearstangen i midten af bilen. Uanset hvad man vælger, er menuerne nemme at finde rundt i og betjeningen intuitiv. Det gælder også drejknappen, der har tyngde og kvalitet som man ikke forbinder med biler i denne klasse. Sådan Mazda!

I det hele tager virke kabinen uhyre godt skruet sammen med flot finish, og trods lidt små sæder sidder jeg godt bag et rat, der kan justeres i alle retninger.

God kvalitet

Toppen af Mazda 2 (Optimum) byder velkommen med lædersæder og mulighed for LED-lys som ekstraudstyr. Jo, Mazda har simpelthen sprunget Xenon-muligheden over og er trådt ind i LED-tidsalderen og i Optimum-topudgaven er der også ændret instrumentering og head-up-display.

Når det gælder standardmonteret moderne sikkerhedsudstyr, er Mazda 2 smal, idet billigste udgave end ikke kan udstyres med moderne autobrems, og her er man bagud i forhold til de bedste af konkurrenterne.

Billigste version, Core har ingen aircondition, men det kan tilkøbes for 15.000 kr. Næste trin har aircondition og kan også leveres med moderne 6-trins automatgear for 25.000 kr., lidt af en sjældenhed i klassen, hvor Mazda 2 skal konkurrere. Med automatgear er bilen altid med 90 hk.

Senere i august følger en version med nyudviklet diesel-maskine til kunder med pendler-behov. Den er også på 1,5-liter og er kendetegnet ved et for en dieselmotor meget lavt kompressionsforhold. Med denne motor kører Mazda 2 op til 29,4 km/l ved blandet kørsel.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.