Byrådsmedlem og bilist tog sagen i egen hånd - hvad koster en "grøn bølge"?

Løsning på vej til trafikanterne i Hobro

Lyskryds, som ikke "snakker sammen". Svend Madsen fra Hobro er godt og grundigt træt af det. arkivfoto

Lyskryds, som ikke "snakker sammen". Svend Madsen fra Hobro er godt og grundigt træt af det. arkivfoto

Byrådsmedlem og bilist Svend Madsen (V) fra Hobro er godt og grundigt træt af, at de mange lyskryds i Hobro ikke snakker sammen, og derfor har han taget sagen i egen hånd.

Han har ringet til et firma fra Vejle for at høre, om de kan lave "grøn bølge" i Hobro - og i samme ombæring "spurgt forsigtigt" til prisen.

- Når man kommer sydfra til rutebilstationen, og der er rødt fra havnen, bliver der lynhurtigt pakket op, oplever Svend Madsen.

Denne egenrådighed - eller det gode initiativ, alt efter øjnene, som ser - gjorde Svend Madsen til skydeskive for kritik i byrådet, da det var samlet til det sidste møde inden sommerferien.

Skråplan

Socialdemokraten Leif Skaarup kaldte det "et skråplan", at byrådsmedlemmer sådan kontakter firmaer for at høre om priser.

- Det har vi forvaltningen til, slog Leif Skaarup fast.

Der er otte lyskryds i Hobro midtby, og det ville være rart, hvis de snakkede sammen, lyder kritikken fra Svend Madsen. Arkivfoto: Lars Pauli

Der er otte lyskryds i Hobro midtby, og det ville være rart, hvis de snakkede sammen, lyder kritikken fra Svend Madsen. Arkivfoto: Lars Pauli

Svend Madsen forsvarede sig med, at han allerede har spurgt på kommunens forvaltning, om der kan laves en løsning med sendere, så lysene i de mange lyskryds på Hobros hovedfærdselsåre "snakker sammen".

- Men jeg fik at vide i forvaltningen, at det ville koste en formue, fordi der skal graves. Jeg kunne ikke forstå, hvorfor man ikke kunne lave en løsning, der var luftbåren?

- Derfor ringede jeg til et firma, som leverede lyskrydsene i bymidten, og præsenterede mig som byrådsmedlem. Jeg spurgte forsigtigt til priser. Og det vil ikke koste en formue, sagde Svend Madsen.

Problemet er tilsyneladende, at lyset på krydsningen Hostrupvej/Hegedalsvej er lavet med et andet fabrikat lyskryds end de andre.

- Man skulle have stillet krav om dengang, at de var konvertible, sagde Svend Madsen.

Dengang kommunen ombyggede Hostrupvej, sagde Svend Madsen til folkene i forvaltningen "husk nu at få lyskrydsene til at snakke sammen", men det skete bare ikke, beklager han.

Efter utallige forsinkelser kom der endelig lysregulering i krydset Hegedalsvej/Hostrupvej i marts 2018. I dag lever det lidt sit eget liv, forstået på den måde, at det ikke er koordineret med de øvrige kryds. Arkivfoto: Bo Lehm

Efter utallige forsinkelser kom der endelig lysregulering i krydset Hegedalsvej/Hostrupvej i marts 2018. I dag lever det lidt sit eget liv, forstået på den måde, at det ikke er koordineret med de øvrige kryds. Arkivfoto: Bo Lehm

Svend Madsens fremgangsmåde irriterer Jørgen Hammer Sørensen, formand for teknik- og miljøudvalget.

Hammer Sørensen synes, det er ærgerligt at få en sag i byrådet, som udvalget faktisk allerede er godt i gang med at løse.

- Udvalget har bestilt en undersøgelse, som vi får efter sommerferien. Vi løser ikke problemet med lyskrydsene med et fingerknips, men umiddelbart efter, stillede Jørgen Hammer Sørensen i udsigt.

Han havde i øvrigt definitionen på et intelligent lyskryds: Det er en krydsning, hvor der altid er grønt lys, når han kommer kørende.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.