Jobcentre

Jobcenter scorer højt i tilfredshedsmåling

Mogens Kornbech Johannesen og Helle Polite er begge blandt dem, der har haft positive erfaringer

Mogens Kornbeck Johannesen ses her udenfor HF & VUC Nord, hvor han netop har fået elevplads som ejendomsservicetekniker. Foto: Mariagerfjord Kommune

Mogens Kornbeck Johannesen ses her udenfor HF & VUC Nord, hvor han netop har fået elevplads som ejendomsservicetekniker. Foto: Mariagerfjord Kommune

Fortællinger om dårlige jobcenter-oplevelser er der nok af - men der findes heldigvis også eksempler på borgere, som føler, at de via det lokale jobcenter er blevet hjulpet godt videre i arbejdslivet.

To af de borgere er Helle Polite og Mogens Kornbeck Johannesen, begge Mariagerfjord Kommune.

- Efter et længere sygdomsforløb med en diskusprolaps oplevede jeg virkelig at blive mødt og lyttet til af kommunens jobcenter i forhold til igen at komme i arbejde.

- Jeg kom i dialog med en meget engageret og professionel sagsbehandler, som hurtigt fik overblik over min situation og spottede potentialet i det, jeg kan på arbejdsmarkedet.

- Det førte kort tid efter til, at jeg fik mulighed for at færdiggøre et uddannelsesløft som ejendomsserviceteknikker, og nu er det så her i september lykkedes mig at få elevplads hos HF & VUC i Hobro, fortæller Mogens Kornbeck Johannesen.

Helle Polite fik pludselig brug for hjælp fra Jobcenter Mariagerfjord, da hun efter 30 år som togfører og toginstruktør hos DSB blev opsagt i forbindelse med en nedskæringsrunde.

- At blive arbejdsløs var en situation, jeg aldrig havde forstillet mig ville ske, og som gav mig en del bekymringer og sved på panden, da jeg arbejder inden for et specielt erhverv, hvor stillingerne ikke hænger på træerne.

- Tanken om også at skulle ind på jobcentret, gjorde det ikke bedre. Men mine bekymringer og bange anelser blev gjort til skamme.

- I jobcentret blev jeg virkelig taget seriøst og imødekommet og blev ikke bare betragtet som et nummer i køen, som jeg nok lidt frygtede.

- Sagsbehandlerne var top professionelle til både at berolige mig, klæde mig på til at være ledig og til at afdække og spotte mine muligheder for igen at komme på arbejdsmarkedet. Og netop den tryghed og det gode samspil er jeg slet ikke i tvivl om har været afgørende for, at jeg efter blot otte ugers ledighed fik job som trafikcontroller hos Arriva, siger Helle Polite.

Helle Polite: I jobcentret blev jeg ikke bare betragtet som et nummer i køen, som jeg nok lidt frygtede. Jeg blev virkelig taget seriøst og imødekommet.  Privatfoto

Helle Polite: I jobcentret blev jeg ikke bare betragtet som et nummer i køen, som jeg nok lidt frygtede. Jeg blev virkelig taget seriøst og imødekommet. Privatfoto

Mange tilfredse

At Helle Polite og Mogens Kornbeck Johannesen ikke står alene med de positive erfaringer, fremgår af en netop gennemført tilfredsmåling blandt 150 tilfældigt udvalgte borgere, som har været i kontakt med

Jobcentret og Ungecentret i Mariagerfjord Kommune.

Særligt på tre centrale punkter er borgerne meget tilfredse. 85 pct. i jobcentret og 100 pct. i ungecenteret oplever at være tilfredse med den service, de modtager, og 95 pct. af borgerne i jobcentret og 97 pct. i ungecentret oplever at blive mødt venligt og respektfuldt af centrenes medarbejdere.

Det tredje centrale punkt omhandler borgerens inddragelse i egen sag.

Her mener 73 pct. i jobcentret og 90 i ungecentret at have indflydelse på målet for samarbejdet med sagsbehandler, og 72 pct. i jobcentret og 97 pct. i ungecentret oplever ligeledes, at de sammen med sagsbehandler finder gode løsninger for den fremadrettede plan.

- Vi er glade for den tilfredshed, de ledige har i mødet med jobcenteret og ungecenteret, men det betyder ikke, at vi er i mål.

- Vi vil gerne, at endnu flere ledige oplever sig inddraget i egen sag og plan.

- Samtidig er der også borgere, som har dårlige oplevelser i mødet med os.

- Vi spørger jo netop borgerne, fordi vi gerne vil udvikle og forbedre os, og derfor trækker vi også i arbejdstøjet for at forbedre de oplevelser, siger arbejdsmarkeds og uddannelseschef i Mariagerfjord Kommune, Simon Mæng.

Helt overordnet arbejder Jobcentret og Ungecentret i Mariagerfjord Kommune ud fra en målsætning om, at kommunens borgere skal opleve en god service, blive mødt venligt og respektfuldt og opleve stor inddragelse i egen sag og plan.

Derfor vil tilfredshedsmålingerne også fremover være en tilbagevendende begivenhed i Jobcenter og Ungecenter Mariagerfjord, således at udviklingen kan følges tæt, og indsatsen kan rettes til efter behov.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden