Moster ”Tulle” og niece ”Lulle” bragt sammen på Hobro Havn

Villumsign i Hobro hylder den klassiske VW-”boble” ved at kreere en vellignende yngre ”slægtning”

To klassiske VW-modeller forenet på havnen i Hobro: Til venstre den modererede Lupo fra 2002 og idémanden bag forvandlingsprocessen, Jesper Villumsen, Villumsign i Hobro. Til højre Ronnie Olsen og ”boblen” ”Tulle fra 1958. Privatfoto

To klassiske VW-modeller forenet på havnen i Hobro: Til venstre den modererede Lupo fra 2002 og idémanden bag forvandlingsprocessen, Jesper Villumsen, Villumsign i Hobro. Til højre Ronnie Olsen og ”boblen” ”Tulle fra 1958. Privatfoto

Da corona lukkede hele Danmark 11. marts sidste år, genopstod der hos Villumsign på Smedevej i Hobro en idé, som der ikke før har været tid til at realisere: To pionerer i bilernes verden skulle smeltes sammen til én.

Den første serieproducerede bil, der kunne køre 100 km på tre liter dieselolie, en 19 år gammel VW Lupo 3L, skulle shines op og pakkes ind i folie, så den kom til at ligne og hylde sin endnu mere ikoniske forfader, ”boblen”: Den første VW type 1 som kom til Danmark for godt 70 år siden.

På nettet lykkedes det at finde en velholdt blå VW 1200, årgang 1958, der kunne stå model for forvandlingen af VW Lupo’en fra 2002, og så gik projekt ”Forklædt som voksen” ellers i gang.

Det er dette billede af ”Tulle”, som gennem hele processen har fungeret som model for niece ”Lulles” forvandling. Privatfoto

Det er dette billede af ”Tulle”, som gennem hele processen har fungeret som model for niece ”Lulles” forvandling. Privatfoto

16 måneder endte det med at tage at forvandle den 19 år gamle Lupo til en vellignende boble-slægtning af yngre dato, men for Jesper Villumsen, grundlægger af Villumsign og idé-mand bag ”Forklædt som voksen”-projektet, resterede der stadig et enkelt hængeparti.

Som toppen på kransekagen ville han gerne bringe de to klassiske VW’er sammen på et fælles familiefoto.

Model-”boblen” fra 1958 viste sig ved nærmere undersøgelse at tilhøre en Ronnie Olsen, der indtil for nylig ikke anede, at man i Hobro var i gang med at kreere en ”efterkommer” af hans egen elskede VW ”Tulle” fra 1958.

Ronnie Olsen var dog med det samme med på idéen, og torsdag i den forgangne uge mødtes de så forlygte til forlygte i forbindelse med det ugentlige Veteran Træf på Hobro Havn: Moster ”Tulle” og niece ”Lulle”.

- Den klassiske ”boble” fra 50erne var jo mere end nogen anden bilen, der gjorde det muligt for mange danske familier at kalde sig bilejere for første gang.

- Den form for bæredygtighed, synes jeg, fortjener opmærksomhed, og hvis ikke et firma, som årligt dekorerer flere hundrede biler, kan finde ud af at realisere sådan en ídé - hvem skulle så kunne, forklarer Jesper Villumsen om baggrunden for den utraditionelle hyldest til de to klassiske VW’er.

Sådan ser hun ud i sin nye skikkelse: ”Lulle” fra 2002. Slægtskabet med moster ”Tulle” fra 1958 kan da vist kun siges at være slående.  Privatfoto

Sådan ser hun ud i sin nye skikkelse: ”Lulle” fra 2002. Slægtskabet med moster ”Tulle” fra 1958 kan da vist kun siges at være slående. Privatfoto

Små 30 år efter at grundlæggelsen af Villumsign i 1991 er Jesper Villumsen i øvrigt nu så småt ved at træde et skridt tilbage - til en position som seniorpartner i virksomheden.

Det daglige ansvar i chefstolen påhviler nu i stedet svigersønnen, Dennis Thøgersen.

Han kom ind i familien i 2011. To år senere startede han som voksenelev i virksomheden og blev udlært som skiltetekniker i december 2015. Siden juli 2017 har han været en del af ledelsen, og fra og med i år er det ham, der står i spidsen for Villumsign - med svigerfar stående på sidelinjen.

Og ”Lulle”??

Ja, hun kommer i fremtiden til at gøre tjeneste som privatbil - og ekstra firmabil for Villumsigns montører og sælgere....

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden