Trafikaftale

Rute 26 i nordvest er ikke med i trafikplan

Alligevel tolker Morsøs borgmester Hans Ejner Bertelsen og MF Torsten Schack Pedersen regeringen og DF’s infrastrukturaftale som en god begyndelse

Rute 26’s udvidelse har foreløbig ingen konkret fremtid, hvis regeringen og DF’s får realiseret deres nye infrastrukturaftale. Arkivfoto: Bo Lehm

Rute 26’s udvidelse har foreløbig ingen konkret fremtid, hvis regeringen og DF’s får realiseret deres nye infrastrukturaftale. Arkivfoto: Bo Lehm

MORS:Selv om regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte hele 112,7 milliarder kroner til forbedring af infrastrukturen i Danmark frem til 2030, er der ikke fundet en krone til opgradering af vejstrækningen Skive-Hanstholm på Rute 26.

Aftalen, der blev offentliggjort i formiddags, nævner konkret kapacitetsforbedringer på den 15 kilometer lange strækning af Rute 34 mellem Skive og Haderup. Den vil aftalepartierne afsætte 609 mio. kr. til at opgradere med start i 2024.

Ligeledes påtænker man at forbedre den sydøstlige del af Rute 26 mellem Viborg og Aarhus for 800 mio. kr. med projektstart i 2022.

I en kommentar til aftalen hæfter Morsøs borgmester Hans Ejner Bertelsen (V) sig ved, at de fire kommuner, Herning, Skive, Morsø og Thisted først lige har taget hul på et lobbysamarbejde, der forleden resulterede i dannelsen af en komité til fremme af Rute 26/34, blandt andet med udvidelse til 1 plus 2-vej over dele af Mors og Salling.

- Vi havde det første møde 15. april sidste år, hvor vi satte nyt liv i debatten om Rute 26/34. Så jeg synes, det er dejligt, at vi har fået over 600 mio. kr. afsat til Rute 34. Vi har sagt helt fra start, at uanset hvor på ruten, der bliver investeret, vil det være en sejr for os. Derudover er der afsat en pulje på 5,6 mia. kr. til opgradering af statsveje, og der skal vi gennem enigheden mellem de fire kommuner ind at lægge pres på, så Rute 26 kommer med i den pulje, siger Hans Ejner Bertelsen.

Også det lokale folketingsmedlem Torsten Schack Pedersen (V) er positiv over for aftalen:

- Jeg er glad for at der bliver taget et stykke af hovedprioriteten, nemlig vejstrækningen Herning-Hanstholm. Det er et vigtigt første skridt, men vi er bestemt ikke i mål. Jeg har øjnene stift rettet mod den ekstra pulje. Den skal blandt andet gå til at sikre 2 plus 1 på strækningen Skive-Hanstholm, eller noget af den, hvad vi nu kan få, siger Torsten Schack Pedersen.

Der er ikke sat årstal på, hvornår den ekstra vejpulje kommer i spil. Foreløbig er den eneste konkrete og navngivne investering, som aftalen vil tilgodese det nordvestjyske område med, en ombygning af krydset ved Rute 11 og 26 mod Thisted. Hertil er udmøntet 100 mio. kr. fra en samlet 2019-pulje på 1,5 mia. kr. til bedre fremkommelighed.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst