Noget på hjertet
"Præsens"

"Sendebuddet"
Galleri - Tryk og se alle billederne.
Gorm Spaabæk udstiller i øjeblikket en samlet udstilling i henholdsvis Vrå Kunstbygning og i Vrå Højskoles Kunstsal. De to steder ligger side om side. Afdelingen i Kunstbygningen omfatter ungdomsværker. Den er tidligere anmeldt her i avisen 12. januar. Den viser mest oliemalerier fra 1970 og 1990'erne. Udstillingen i Kunstsalen viser nyere værker. Disse værker dokumenterer klart, at Gorm Spaabæk har udviklet sig markant op til i dag. Udstillingens titel er da også: "Præsens". Her drejer det sig om grafiske værker og en kollage. De er flot og nærmest majestætisk ophængt på væggene. Mindre værker, der er udformet i træsnit hænger som smukke, farvede border højt på væggene under loftet, mens nogle gigantiske træsnit kan nærlæses i øjenhøjde. Man undrer sig over, hvordan så store grafiske billeder kan trykkes i praksis. De grafiske værker er udført i en for Spaabæk karakteristisk djærv, spontan teknik, der er gennemført over hele fladen uden forfald til minutiøse nusserier. Det fremgår klart af motiverne, at kunstneren har noget på hjertet. Hvert værk har noget at fortælle, og han kommer vidt omkring i verdenshistorien, såvel den ældre som den nyere. Publikum har rig lejlighed til at fabulere ved betragtning af værkerne. Der opleves således værker forestillende skibsværksarbejdere, der ifølge sagens natur er skabt i kulsort grafik. Der ses grafiske billeder af ældgamle terrakottafigurer fra det hedengangne bibliotek i Alexandria. Spaabæk har en tendens til at tillægge patetiske motiver for sine værker, og de præciseres i værkernes tekster. Således ses i et stort, flot træsnit en nedlagt zebra, der ædes af en flok ådselædere. Titel: "Lumumba som Zebra". En klar kommentar til Congos tragiske historie. Natos generalsekretær Anders Fogh Rasmussen vises i et stort, flot træsnit. Umiddelbart virker det ikke politisk, men i en forklarende tekst, der er udført af kunstneren, er værket lavet i den hensigt, at Fogh skulle forsvinde, som så meget andet, der nidkært glorificeres af offentligheden. Det afhænger af betragterens fantasi og politiske standpunkt, hvorvidt denne forsvinden skulle blive en realitet. I det hele taget kan man med stort udbytte forestille sig meget ved betragtning af Spaabæks værker, men den oplevelse forstyrres af kunstnerens trang til selv at tolke dem i form af tætskrevne A4 ark, der hænger ved værkerne. Frank Grevils portræt er også præsenteret i et stort træsnit. Hans påståede løgn og følgende fængsling udpensles ligeledes i en tekst, der i højere grad virker forstyrrende end vejledende for selve værket. Det anbefales at se og opleve værkerne direkte i stedet for at bruge tid på, at læse Spaabæks udpenslede kommentarer. En stor kollage fylder godt op på en endevæg. Titlen er kort og godt: "Srebrenica, 1996. Blandform". Baggrunden fyldes af gamle skitser, der er plasket op som efter en eksplosion. Hen over det hele er malet en spontan skrift: SREBRENICA. Malingen ligner størknet blod. Kaos og vold synes at have skabt scenografien i dette værk. Billedet er ekspressivt og uden forfinet og idyllisk koreografi, som store tragedier sjældent indeholder. Værket er enestående i sin udtryksform på denne udstilling. Det er grimt som selve katastrofen. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Gorm Spaabæk: "Præsens" Kunstbygningen i Vrå Til 5. februar Portræt af Gorm Spaabæk i WEEKEND side 6-11
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.