Flere dræbte og tilskadekomne i trafikken: I Nordjylland går det ofte galt for unge

Nordjylland og resten af landet har haft stigning i ulykker med personskade

Arkivfoto: Bo Lehm

Arkivfoto: Bo Lehm

NORDJYLLAND:Det går den forkerte vej med antallet af trafikulykker, hvor personer kommer til skade eller ligefrem omkommer.

Det oplyser Vejdirektoratet, som onsdag morgen udsendte en statistik over trafikulykker for 2019.

I forhold til 2018 oplevede Nordjylland en stigning på to procent i personskadeulykker. Det er stadig den region i landet, der har færrest ulykker. Men når det går galt, er der ofte tale om personskade. Faktisk i 40 procent af ulykkerne, hvilket er den højeste andel blandt alle landets regioner.

Nordjylland skiller sig også ud i statistikken på et andet område. Unge mellem 18 og 24 år tegner sig for hele 22 procent af alle ulykker med dræbte eller tilskadekomne. Det er højere end i nogen anden region.

I alt 199 mistede livet på de danske veje sidste år. Det er flere end i de to foregående år. I 2018 var antallet af trafikdræbte 171. Og i 2017 var det 175.

Trafikminister Benny Engelbrecht (S) siger i en kommentar, at det er afgørende at få vendt den negative udvikling.

- Jeg må sige, det er uhyggelig læsning, når Vejdirektoratet kan offentliggøre en rapport, der viser, at trafikdræbte stiger.

Dræbte og tilskadekomne i Nordjylland 2019

I 2019 skete der i alt 1237 trafikulykker i Nordjylland. 492 af dem var med personskade, mens der skete materielskade i 745 uheld.

28 omkom på de nordjyske veje. Derudover var der 622 tilskadekomne.

Fordelt på transportmiddel skete dødsulykker således:

Bil: 12. Motorcykel: 5. Knallert 30: 4. Cykel: 2. Fodgænger: 4. Andet (varebil, lastbil, bus, traktor, rytter): 1.

Aldersgruppen 28-24 år havde en andel på 22 procent af dræbte og tilskadekomne efterfulgt af aldersgruppen 25-34 år (18 procent) og 45 til 54 år (13 procent).

Næsten hver anden af dødsulykkerne sidste år var eneulykker eller frontalulykker.

Eneulykkerne sker oftere på landevejen, hvor hastigheden er højere end i byerne. Det oplyser afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen i Vejdirektoratet.

- Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer, siger hun.

I øvrigt viser rapporten, at otte ud af ti trafikdræbte sidste år var mænd, og det kan der være flere forklaringer på.

- Mænd har i højere grad end kvinder en forkærlighed for de hurtige, motordrevne køretøjer som biler, motorcykler og knallerter. Og som trafikant er man særligt udsat på en knallert og motorcykel, når man kører i høj fart uden bilens beskyttelse, siger Marianne Foldberg Steffensen i en pressemeddelelse.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.