Natur

Kommunen kan udpege beskyttet natur på privat jord: Er lodsejernes retssikkerhed blevet en formalitet?

En lodsejer stiller spørgsmål ved, om klagesystemet reelt beskytter borgerne, når myndighederne begår fejl.
En lodsejer stiller spørgsmål ved, om klagesystemet reelt beskytter borgerne, når myndighederne begår fejl. Arkivfoto: Luftfoto Danmark

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Historien, du får


En lokal gårdejer mener, at fejlbehæftede registreringer og manglende varsling fra det offentlige gør det svært at forsvare sine rettigheder som lodsejer.

Du får kritikken af et system, hvor kommunens streger på kortet kan få konsekvenser for private ejere.

By og Land-afdelingen i Aalborg Kommune sendte i juli 2025 mail ud til lodsejere om nysyning af deres registrerede §3-områder. Måske med et skjult ønske om at kunne forøge arealerne.

Man informerer om, at den udsendte ”S”-person vil optræde skånsomt både i marken og overfor bebyggelse. Men mærkværdigt nok oplyser man ikke om dato for besigtigelsen, eller om at den har fundet sted. Sådan en høflighed er denne instans åbenbart fritaget for.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Læs også

Gå til relaterede emner

Forsiden