Mangel på mandskab i sigte

MARITIMT:Det er svært at sige Nordjylland uden også at nævne havet.

Havet og de maritime erhverv har altid fyldt meget i Nordjylland, og gør det stadigvæk.

På Hanstholm Havn har man sat kurs mod fremtiden og arbejder målrettet med at blive Europas grønneste fiskerihavn, og selvom havnen i Aalborg er mere end 550 år gammel, er der stadig stor aktivitet og fuld knald på udviklingen. 

Længere mod nord er det særligt Frederikshavn og Hirtshals, der med deres mange færgeafgange til vores nabolande og mere end 100 maritime virksomheder på havnene, sætter et blåt aftryk på de gamle fiskerlejer.

I det hele taget spiller det maritime en kæmpe rolle i Nordjylland. Alene i Aalborg og Frederikshavn omsætter 303 ”blå” virksomheder for ni milliarder kroner hvert år og holder godt 3000 Nordjyder fuldt beskæftigede. Blandt andet hos færgerederiet Fjordline, der er en af Nordjyllands største arbejdspladser, og på værfterne i Skagen og Frederikshavn. Den position skal vi kæmpe for at beholde – og udvikle.

Men allerede nu mangler erhvervet folk, og kigger vi mod horisonten, bliver det kun værre, når de store årgange går på pension. For med 1,8 million færgepassagerer til og fra Frederikshavn hvert eneste år – og 5.5 millioner tons gods håndteret i Frederikshavn og Aalborg tilsammen, så kræver det dygtige folk i branchen. Og nok af dem.

icon

Allerede nu mangler erhvervet folk, og kigger vi mod horisonten, bliver det kun værre, når de store årgange går på pension

Her spiller vores to skoleskibe en vigtig rolle blandt andet forankret i Nordjylland på Martec. Når eleverne afmønstrer, er de mange oplevelser rigere, og samtidig har de fået en grunduddannelse i sømandskab med i rygsækken. Af samme grund står mange rederier næsten klar med kontrakter på kajen til de elever, der har lyst til at fortsætte kursen mod en karriere til søs. 

Det er helt afgørende, at et bredt flertal har sikret, at skoleskibene kan tage på to togter om året til og med 2023. Men vi håber, at der fremover bliver flertal for at sikre skoleskibene faste bevillinger til to årlige togter, så de ikke skal kæmpe med næb og klør for at få penge til at uddanne de unge, vi i den grad har brug for.

Vi har bogstaveligt talt brug for alle mand på dæk, hvis vi skal bevare Nordjyllands stærke maritime tradition og Danmark som stor søfartsnation.

Derfor bør vi også uddanne så mange til branchen, som vi kan.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.