Ny VW Tiguan på toppen

Bilen distancerer sig positivt fra konkurrenterne og har udstråling og kompetencer til at kigge opad i klassen. Men prisen er også i den høje ende.

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Tiguan byder på masser af udstråling, og den højbenede Volkswagen har noget at have det

SUV:Slægtskabet fornægter sig ikke. Volkswagen har for længst proklameret, at man skal kunne kende en VW på lang afstand, og det passer meget godt med den nye Tiguan, som har fået de samme tværgående ribber, som bl.a. Passat.

At der samtidig har indsneget sig en vis lighed med Audi Q5 og BMW X3 er næppe heller tilfældigt, for den nye Tiguan er vokset på alle ledder og har forbedret sig så meget, at den såmænd godt kan tage kampen op med de dyrere modeller i SUV-klassen med sit mere bredskuldrede, maskuline look.

Under alle omstændigheder har Tiguan været en kæmpesucces for tyskerne, ikke så meget herhjemme hvor den ikke har gjort så meget væsen af sig, men på verdensplan er VW Tiguan den femte mest solgte Volkswagen.

Den placerer sig fortsat i det segment, hvor konkurrenterne bl.a. hedder Ford Kuga, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Kia Sportage, Mazda CX-5 og Toyota Rav-4.

Efter den første test at dømme, kan Tiguan overtrumfe dem samtidig med, at Audi, BMW og Mercedes godt kan blive nervøse, for Tiguan har lige akkurat fået den bedre finish, teknik og komfort, som gør den i stand til at konkurrere i det lidt mere eksklusive segment.

En dyr bil

Billig er den dog heller ikke. Den placerer sig således et niveau højere end Ford Kuga & Co., men er til gengæld klart billigere end f. eks. Q5. Altså med andre ord en typisk folkevogn, der gerne vil være lidt finere end konkurrenterne og forsøge at nappe premium mærkerne i haserne.

Vi tester Tiguan 2,0 TDI med DSG-automatgear, firhjulstræk, kaldet 4Motion og mellemudstyret, Comfortline. Pris: 495.497 kr., mens den mere relevante værdi for beskatningsgrundlag er 436.647 kr.

Kan du undvære træk på alle fire hjul, er der cirka 40.000 kr. at spare, og hvis du også dropper automatgear, ryger prisen ned på 430.000 kr. og beskatningsværdien på 373.000 kr.

Overordnet set begynder modelprogrammet ved en 150 hk 1,4 benzinmotor, der koster fra 383.990 kr. med standardudstyret Trendline, mens den danske topmodel er med 190 hk diesel, 4Motion, DSG og topudstyret Highline.

VW Tiguan 2,0 TDI 150 4Motion DSG

Pris: 495.497 kr. - beskatningsmæssigt grundlag: 436.647 kr.
Billigste Tiguan-model: 383.900 kr.
Økonomi: 17,9 km/l EU-snit.
CO2 per km: 146 gram.
Grøn ejerafgift:2640 kr. halvårligt.
Motor: 2,0 diesel.
Ydelse: 150 hk/3500 o/min
Moment: 340 Nm/1750 o/min
Topfart: 200 km/t.
0-100 km/t.: 9,3 sek.
Mål (L/ B/ H): 449/ 184/ 163 cm.

Praktikaliteten fejler ikke noget. Her er en høj og kommanderende førerplads i et velfriseret karrosseri, der byder på god plads, praktisk sans og en indstigningshøjde, som enhver fysioterapeut vil bifalde.

Det gør, at du med det samme føler dig hjemme bag rattet, hvor instrumentbordet minder om det, vi kender fra Touran og Passat. Højden giver også det udsyn, som kombineret med de kompakte mål fuldender overblikket. Noget, som også vil tiltale børnefamilier, der skal have junior spændt fast i barnestolen. De kan glæde sig over højt til loftet og et pænt stort bagagerum på 615 liter. Bagsæderne kan længdeforskydes, og ryglænet kan justeres.

Med lad os komme ud at køre. Selve undervognen er naturligvis en variant af den kendte MQB-teknologi, som alle nye VW’ere bliver bygget på, så du skal ikke forvente køremæssige mirakler. Selvfølgelig kan vi mærke, at der er tale om en forholdsvis høj bil, og det går ud over de mere dynamiske egenskaber. Ligefrem sjov at køre er den derfor ikke, snarere udpræget let at køre og med høj komfort. Det er en klar forbedring i forhold til forgængeren og øger fornemmelsen af luksus.

Vindstøj er der heller ikke meget af, så det er kun de lidt grovrillede dæk, som i ny og næ kan høres i kabinen.

Udmærket firhjulstræk

Der er også et ganske avanceret firehjulstræk, selv om den højbenede terrænbetvinger mere er til onroad frembrusende adfærd end til grisede angreb på jordveje og græsmarker. Med det nye 4Motion Active Control system kan man nu med en drejeknap sætte bilen op til fire terrænprogrammer, der spænder vej til sne og terræn.

I den forbindelse er det relevant at nævne, at forhjulstrækkeren må trække op til 2.200 kg, mens versionen med træk på alle fire må have op til 2.500 kg på krogen.

Kræfterne forekommer også rigelige. Den 150 hestes med et moment på 340 newtonmeter trækker jævnt og kraftfuldt vejen op. Den er på ingen måde hurtig, men passer godt til den lidt adstadige adfærd, man ligger for dagen i Tiguan. Fra grundniveauet får du også en sikkerhedspakke, der blandt andet omfatter automatisk nødbremse, der også kan bremse for fodgængere.

Udstyret er pænt med otte tommer farveskærm, fartpilot og regnsensor som standard allerede i Trendline, mens Comfortline bl.a. har bedre sæder, adaptiv fartpilot, 3-zonet klimaanlæg og parkeringssensorer for og bag. Highline har mere endnu mere lir, mens testbilen også er med 19 tommer fælge, der bidrager ekstra til den fede udstråling. Jo, Tiguan er lidt finere end konkurrenterne...:

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.