Nyd din is uden at tage på

Mindful eating gør dig bedre til at nyde din mad, så du spiser mindre

Is skal nydes fuldt ud, og hvis du har fuldt fokus på nydelsen, mens du spiser, behøver du ikke så meget is, før du er mæt og tilfreds. Foto: Iris/Scanpix

Is skal nydes fuldt ud, og hvis du har fuldt fokus på nydelsen, mens du spiser, behøver du ikke så meget is, før du er mæt og tilfreds. Foto: Iris/Scanpix

DANMARK:Sommeren er jo langt fra ovre, og is-sæsonen fortsætter for mange langt ind i efteråret, men is er årsag til mange kilo sommerferiefedt, hvis du ikke passer på. Der er dog en løsning, hvor du både kan spise is og holde den slanke linje.

Du har sikkert hørt ordet mindfulness før, men vidste du, at du også kan bruge mindfulness til at tabe dig? Mindful eating er spisning med bevidst nærvær, hvor du koncentrerer dig om smagen og nydelsen af isen, mens du spiser den.

Ifølge ernæringsekspert Per Brændgaard, der sammen med At Work tilbyder uddannelser i blandt andet mindful eating, kan du få isen til at blive meget mere mættende, når du har fokus på, hvad du spiser.

Små skridt til sundere is

- Bestil en kugle is mindre, end du plejer.

- Bestil en kugle sorbetis i stedet for en kugle almindelig is.

· Spis altid den samme is i stedet for at skifte mellem forskellige typer is.

- Bestil en medium i stedet for en stor soft ice.

- Køb en sorbetispind i stedet for en magnum- eller vaffelis.

- Køb en sodavandsis i stedet for den is, du plejer at købe.

- Køl ned ved at drikke iskoldt vand i stedet for at spise is.

Mindful eating af is

- Vent med at købe is, til lysten til is er stor. Lad være med at købe is, bare fordi du plejer, hvis du faktisk ikke har lyst.

- Når du spiser is, så lad være med at gøre andet imens. Sæt dig ned, og gør ikke andet end at spise is.

- Fokuser din opmærksomhed på selve smagen og nydelsen af isen. Hver gang opmærksomheden vandrer væk fra isen, så trækker du den tilbage til isen.

- Fyld hele dit sind med nydelse af isen. Accepter nydelsen, som du oplever den i det nuværende øjeblik.

- Læg mærke til, at lysten, smagen og nydelsen af isen hele tiden forandrer sig, mens du spiser. Mærk mætheden, der indtræder, mens du spiser og bagefter.

/BLM/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.