Øget pres på hotline

Nordjyske sagsbehandlere under hårdt pres på grund af kontanthjælpsreform

Arkivfoto <i>Peter Mørk</i>

Arkivfoto Peter Mørk

Kontanthjælpsreformen har sat de kommunale sagsbehandlere under pres. De skriver i stigende omfang til Ankestyrelsens hotline for at få råd om,hvordan de skal fortolke nye regler på kontanthjælpsområdet.

Det skriver NORDJYSKE Stiftstidende mandag.

Siden reformen trådte i kraft 1. januar, har juristerne på Ankestyrelsens hotline modtaget 1400 henvendelser - en stigning i forhold til sidste år, hvor 1350 sagsbehandlere i løbet af hele året benyttede tilbuddet om juridisk vejledning.

- En del af stigningen skyldes henvendelser fra kommunerne om de nye kontanthjælpsregler, siger afdelingschef Erling Brandstrup, Ankestyrelsen i Aalborg, til NORDJYSKE.

Kontanthjælpsreformen er ikke de eneste nye regler, kommunernes sagsbehandlere skal navigere i. Sidste år blev førtidspensionsreformen gennemført, og 1. juli trådte dele af sygedagpengereformen i kraft,

Love mangler forarbejde

Ifølge cand. jur. Nina Von Hielmcrone, lektor i sociale forhold på Aalborg Universitet, bliver lovene ofte vedtaget og implementeret uden et grundigt forarbejde, og vejledninger udsendes ofte så sent, at man ude i kommunerne har kort frist til at sætte sig ind i de nye regler.

Hun betegner det som ”urimelige arbejdsvilkår for sagsbehandlerne og et stort retssikkerhedsproblem”.

- Men det er mest synd for de klienter, som ikke kan få klar besked om, hvad de får udbetalt næste måned. Ikke ret mange andre mennesker i vores samfund ville finde sig i det, siger Nina Von Hielmcrone til avisen.

I kontanthjælpsreformen er det ifølge Nina Von Hielmcrone især de nye samlivsregler og reducerede ydelser til unge under 30, der skaber usikkerhed i kommunerne, fordi de bygger på skøn og tolkes forskelligt fra kommune til kommune.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.