Lokalpolitik

Øst-vest - hvad er bedst?

S-forsøg på at underminere SF-udvalgsformand strandede

Første etape af den nye cykelsti er anlagt på vestsiden af Solsbækvej. Her er Sæby Motions Cykel Klub på tur. Arkivfoto: Peter Broen

Første etape af den nye cykelsti er anlagt på vestsiden af Solsbækvej. Her er Sæby Motions Cykel Klub på tur. Arkivfoto: Peter Broen

Hvis man skulle dømme efter antallet af indlæg og taletidens længde, så var det vigtigste punkt på byrådets dagsorden onsdag en ekspropriation af nogle få hundrede kvadratmeter sandjord ved Solsbækvej. Byrådet skulle egentlig bare godkende ekspropriationen i forbindelse med videreførelse af den nye cykelsti langs Solsbækvej. En sti, der med tiden skal blive til en cyklistsikker forbindelse fra Sæby til Voerså. Men det blev til en timelang debat afsluttet med hele to afstemninger, før formanden for teknisk udvalg, Brian Pedersen (SF), fik ekspropriationen i hus og dermed mulighed for at videreføre cykelstien. Stiens første etape blev udført sidste år. På vestsiden af Solsbækvej. Men stien burde i stedet ligge på havsiden, ude i naturområderne øst for Solsbækvej, mener mange i både Sæby og i sommerhusområdet ved Lyngså. Og nu også i byrådet. S i kovending Bruno Müller (S) forsøgte at få ekspropriationssagen tilbage til teknisk udvalg med henblik på at få en dialog med borgerne om stiens linjeføring. - Inderst inde ville jeg ønske, at stien kunne ligge i det grønne område, tilføjede han. Brian Pedersen mindede Bruno Müller og dennes partifæller Anders Gram Mikkelsen og Hanne Welander om, at de som medlemmer af teknisk udvalg tidligere har nikket ja til den vestlige linjeføring. - Rent juridisk er det, vi tager stilling til i dag en ekspropriation. Linjeføringen kan ikke ændres. Den er besluttet i teknisk udvalg, fastlog Brian Pedersen. Jens Hedegaard Kristensen (S) betegnede det som et turistmæssigt scoop at få en cykelsti ind gennem Professorens Plantage (på østsiden), hvor der er både shelter og toilet. Peter Laigaard (LA) undrede sig over, at der ikke er lavet en beregning over udgiften til en østlig linjeføring, og sæbynitten Ole Rørbæk Jensen (S) fortalte, at han havde fået mange negative tilkendegivelser om den vestlige linjeføring. Men ingen positive. Brian Pedersen fik til gengæld opbakning af Jeppe Nielsen Kyk (DF) og Per Nilsson (V), som pointerede, at cykelstien delvist er finansieret med statstilskud til trafiksikring. - Og hvis man vil have cyklister væk fra vejen, så dur det altså ikke med en cykelsti inde mellem klitterne, for det er ikke kun i turistsæsonen, den skal benyttes. Men heller ikke i Venstregruppen var der udelt tilfredshed med beslutningsprocessen, som har ført til cykelsti på vestsiden. Ærgrer sig over dialog John Christensen (V) ærgrede sig over, at den dialog om cykelstien, der var indledt i forbindelse med kommuneplanlægningen, ikke er fortsat. Han opfordrede til at genstarte dialogen med områdets borgere og grundejerforeninger. 12 byrådsmedlemmer (S + Laigaard) stemte for at sende ekspropriationssagen retur til teknisk udvalg, 19 (V, SF, K, DF) imod. Derefter stemte 26 for at gennemføre ekspropriationen. 5 stemte imod.