Turisme

Opfordring: - Sats på erhvervsturismen

Det kræver flere midler og mere forståelse fra kommunerne uden for Aalborg

Konferencer behøver ikke altid blive afviklet i mørklagte mødelokaler - dele kunne også foregå på Palmestranden i Frederikshavn.Arkivfoto: Peter Broen

Konferencer behøver ikke altid blive afviklet i mørklagte mødelokaler - dele kunne også foregå på Palmestranden i Frederikshavn.Arkivfoto: Peter Broen

NORDJYLLAND:En ny rapport peger, som omtalt i NORDJYSKE Stiftstidende fredag, på en række mangler i den danske turismepolitik. Resultatet er, at det er blevet stadig vanskeligere at fastholde de almindelige turister. Men hvorfor så ikke gøre endnu mere for at fremme erhvervsturismen.

Sådan spørger direktør Ernst Trillingsgaard fra Aalborg Kongres & Kultur Center. Helt konkret foreslår han at lade flere foreninger og organisationer deltage i arbejdet med at hente møder, konferencer og kongresser til Nordjylland ved hjælp af såkaldte ambassadører.

Både VisitNordjylland og VisitAalborg ser gode muligheder i idéen, men hos sidstnævnte gør direktør Helge Søgaard opmærksom på, at denne form for turismefremme kræver lønkroner, og at der i øvrigt ikke er den store forståelse for erhvervsturisme hos flere af kommunerne uden for Aalborg.

Tænk på din hjemegn

Ernst Trillingsgaard nævner hele landbrugssektoren og kulturlivet som eksempler på områder, hvor mange kommer rundt i verden til messer og møder og arrangementer og på den måde får mulighed får at pege på ting, der kunne hentes til Nordjylland:

- Tænk på jeres hjemegn, når I er ude, der ligger en masse muligheder og venter, påpeger Ernst Trillingsgaard og nævner, at Aalborg Kongres & Kultur Center allerede har et ambassadørkorps i samarbejde med VisitAalborg:

- Men de kommer jo ikke alle steder!

Lægger mange penge

Direktør Lars Enevold Pedersen fra VisitNordjylland bekræfter, at det er interessant at arbejde med erhvervsturisme, ikke mindst fordi disse gæster normalt lægger flere penge end andre turister og desuden kommer uden for den normale højsæson:

- Vi har da også erhvervsturisme skrevet ind i vores strategi, men det praktiske arbejde er overladt til VisitAalborg i samarbejde med Arena Nord i Frederikshavn samt Skagen Turistbureau.

Lars Enevold Pedersen tror på, at man ved hjælp af ambassadører kunne hente endnu flere arrangementer til Nordjylland, end det allerede sker, og han nævner fiskeriet, det maritime og energien som områder, der har mange mennesker ude i verden.

Kræver ressourcer

I Aalborg er det især folk fra universitetet og sygehuset, der trækker læsset med at finde arrangementer, som kan hentes til byen, men direktør Helge Søgaard fra VisitAalborg kunne sagtens forestille sig, at det kunne udvides med nogle af de nævnte områder:

- Problemet er ressourcerne, for det kræver virkelig lønkroner at arbejde med erhvervsturisme. Når det gælder marehalmsturisme, som jeg kalder det, kan man købe sig til fremgang ved hjælp af kampagner, men du kan ikke skaffe en konference til Nordjylland ved at sætte en outdoor-reklame op. Det er nødvendigt med en stor menneskelig indsats, og det koster.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.