Socialforsorg

Optog mod reform

Flere borgere var igen torsdag på gaden for at demonstrere mod de nye regler om kontanthjælpsreformen

Foto: Mette Nielsen
Foto: Mette Nielsen

AALBORG: For anden gang på to uger var der torsdag aften demonstration mod kontanthjælpsreformen i Aalborg.

Flere borgere var mødt op foran kommunens byrådssal for at vise deres utilfredshed med reformen, og særligt de nye regler om gensidig forsørgelsespligt, der betyder at samlevende fra næste år skal forsørge hinanden på lige fod med gifte par.

Med fakler gik de fremmødte torsdag eftermiddag fra Nørregade til Gammel Torv, inden de samledes til musik og taler.

- Vi håber, at det her kan få politikerne til at åbne øjnene og se, at der er en modstand mod de nye regler, sagde arrangør Tommy Damsgaard Andersen.

Torsdag aften var der i flere andre byer fakkeloptog mod den nye reform, der træder i kraft 1. januar.

Reformen betyder, at op mod 12.000 kontanthjælpsmodtagere bliver økonomisk afhængige af deres partner.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden