Peter Nielsen fortryder
Byrådsmedlem erkender, han har kvajet sig, og så handler det ellers om at komme videre
FREDERIKSHAVN: Som beskrevet i NORDJYSKE Stiftstidende i går er byrådsmedlem Peter Nielsen (K) blevet meldt til politiet for at videregive personlige og følsomme oplysninger til pressen.
Det er Frederikshavn Kommune med borgmester Lars Møller (V) og kommunaldirektør Mikael Jentsch i spidsen, der står bag anmeldelsen.
Peter Nielsen erkender, at han har videresendt personfølsomme oplysninger.
- Der er fire linjer i det notat, som indeholder helbredsmæssige oplysninger. De linjer burde jeg have streget over. Jeg har kvajet mig, og jeg lægger mig fladt ned, siger Peter Nielsen, der fredag eftermiddag endnu ikke havde fået anklagen fra Nordjyllands Politi.
- Det er selvfølgelig vigtigt for mig og min familie, at jeg får styr på, hvad anklagen går ud på - og om der i det hele taget er en sag, siger Peter Nielsen, der understreger, at han - trods politianmeldelse - fortsætter sin politiske karriere.
På spørgsmålet om, hvorvidt Peter Nielsen - på grund af politisagen - stadig er valgbar (et udtryk som bruges i forbindelse med demokratiske valg til at betegne personer, som har ret til at opnå valg), svarer han, at det er op til byrådet at træffe den beslutning.
- Men man skal huske på, at det notat er blevet sendt til mig på min arbejdscomputer. Jeg har jo ikke selv skaffet det notat. Det gør vel en vis forskel, selv om det ikke skal være en undskyldning, siger Peter Nielsen.
Sagen tog sin fart, efter NORDJYSKE Stiftstidende havde bragt flere kritiske artikler fra plejehjemmet Drachmannsvænget i Skagen.
I den forbindelse bad borgmester Lars Møller forvaltningen om en redegørelse af forløbet.
Det interne notat, der blandt andet indeholder detaljer om en beboers helbredsmæssige tilstand, blev senere sendt til Peter Nielsen.
Socialudvalgsformanden var af den overbevisning, at de ansatte skulle have en mulighed for at forklare sig i sagen.
Derfor sendte han notatet videre til pressen.
I følge Frederikshavn Kommune har Peter Nielsen dermed brudt straffelovens paragraf 152, der siger, ”at den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder”.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.