Valby

Podieplads til Læsø Salt

Det blev ikke til en sejr i konkurrencen Årets Lokale Vare

Læsø Salt vandt ikke men har til gengæld skabt lokale arbejdspladser. Arkivfoto

Læsø Salt vandt ikke men har til gengæld skabt lokale arbejdspladser. Arkivfoto

VALBY:Det blev ved en finaleplads for Læsø Salt, da Madkulturen og Coop onsdag kårede Årets Lokale Vare, der blev en jordbærlikør fra Fary Locha-destilleriet i sydjyske Farre.

- De har hældt den danske sommer på flaske, roste én af dommerne, kokken Claus Holm.

Likøren dystede med marmelade, whisky, havregryn, mjød, gin, øl, havtornsaft og altså den nordjyske salt. Læsø Salts direktør, Bent Hesthaven, tog det med ophøjet ro, at det ikke blev til mere end en finaleplads. Han havde nemlig ikke regnet med mere, fordi det også handler om smag ... og salt smager jo mest af salt.

Han fortalte, at der netop derfor skulle en opfordring til, for at Læsø Salt deltog i årets konkurrence, men når det nu var blevet til en finaleplads, tog han også gerne turen til Valby, hvor vinderen blev kåret.

Saltbøtte vist frem

Bent Hesthaven syntes, det var turen værd at få lov at vise den saltbøtte frem, der er fremstillet i anledningen af virksomhedens 25 års jubilæum - og som han håber, køberne vil stille på bordet, så man kan se, at man spiser salt fra Læsø.

Det er nemlig historien, som Coops chef for Lokale Varer, Christian Christensen, i øvrigt kaldte for ”sindssyg god”, det handler om for Læsø Salt.

- Vi er ikke verdens bedste salt, men vi er verdens dyreste, siger Bent Hesthaven og forklarer det med netop historien, der altså begyndte for 25 år siden og fejres søndag hjemme på Læsø med både musik, sang dans og taler.

Lokale arbejdspladser

Når Christian Christensen fremhæver Læsø Salt, er det ikke mindst, fordi det er lykkedes at skabe lokale arbejdspladser. Det er et af hovedsigterne med konkurrencen, sagde han, og gav et hip til lokale producenter landet over.

- Mange af jer siger, at I ikke vil vokse jer større, men hvem skal så skabe udvikling, spurgte han og håbede, at konkurrencen vil give et skub til nogen om at turde mere.

For Madkulturen, der er sat i verden for at arbejde for bedre mad til alle, er konkurrencen - sagde direktør Judith Kyst - med til at gøre god mad tilgængelig for mange flere end en snæver forkælet gruppe. Hun glædede sig i den forbindelse over, at hele 61 ud af de 123 varer, der deltog sidste år, i et eller andet omfang er kommet på Coops hylder.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.