Elever skal lære om digitale teknologier i folkeskolen

Data og teknologier skal være et selvstændigt fag i skoler, mener organisationer, som kalder forslag ukonkret.

På et pressemøde torsdag har regeringen præsenteret sin nye strategi for digitalisering. Det skete sammen med repræsentanter for erhvervslivet. <i>Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix</i>

På et pressemøde torsdag har regeringen præsenteret sin nye strategi for digitalisering. Det skete sammen med repræsentanter for erhvervslivet. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Regeringen vil med sin nye strategi for digitalisering af Danmark gøre teknologiforståelse en del af undervisningen i folkeskolen.

I strategien, som er blevet præsenteret på et pressemøde torsdag, fremgår det blandt andet, at "fagligheden skal indføres i folkeskolens undervisning".

Formålet er, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til digitale teknologier i et digitaliseret samfund.

Men der står ikke noget konkret om, hvordan det skal foregå. Og det ærgrer blandt andre Ingeniørforeningen (IDA), som kalder forslaget tyndbenet.

- Vi vil ikke nå i mål med de flotte ambitioner, hvis ikke vi bliver en hel del klogere, og langt flere videreuddannes.

- Det bliver svært at lykkes med undervisning i digital teknologi i grundskolen, hvis ikke det prioriteres som et selvstændigt fag, siger formand Thomas Damkjær Petersen.

Også Pernille Tranberg, der er rådgiver i dataetik og datademokrati, mener, at der er brug for langt mere fokus på dataforståelse - allerede i folkeskolen.

- Især dataforståelse er så nyt for mange, at man er nødt til at have et særligt fokus på det nu. Det er ikke noget, alle bare kan gå ud og undervise i. Så jeg tror, det er vigtigt, at man har brug for at have et fag, der hedder data- eller teknologiforståelse, siger hun.

Forslaget om undervisning i teknologi for børn i folkeskoler er en del af en strategi, der består af 61 forslag. Blandt dem er også forslag til at løfte kvaliteten af den offentlige service og accelerere den grønne omstilling.

Strategien baserer sig på anbefalinger fra et partnerskab for digitalisering. Det kom i oktober sidste år med sine anbefalinger.

Konkret anbefaler partnerskabet, at læring om teknologi skal være obligatorisk. Det skal samtidig integreres i undervisningen i hele uddannelsessystemet, lyder anbefalingen.

Regeringens nye strategi følger op på forslagene.

Pernille Tranberg er enig med partnerskabet i, at der på sigt skal undervises i det i hele uddannelsessystemet. For det er vigtigt, at vi alle lærer at være kritiske over for og forstå teknologien.

- Børn og unge lærer rigtig meget om at bruge ny teknologi. Det tror jeg ikke, vi skal være bekymret for, at vi ikke lærer.

- Det, de ikke automatisk lærer at forstå, er datas rolle i demokratiet. Hvordan kan vi blive krænket som individer? Hvordan kan man opnå magt?

- Det er sindssygt vigtige spørgsmål. Det er noget, man er nødt til at tale om og forstå. Det ændrer de fundamentale spilleregler, der er i dag, siger hun.

Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) mener også, at teknologiforståelse skal på skoleskemaet - både for elever og lærere.

- Regeringens forslag skal udbygges, så teknologiforståelse bliver et obligatorisk fag i folkeskolen og integreres i andre relevante fag, siger Mikkel Haarder, underdirektør i DI, i en skriftlig kommentar.

- Samtidig skal der afsættes tilstrækkelige midler til at uddanne både kommende lærere og efteruddanne nuværende lærere, så eleverne får en god faglig undervisning i teknologiforståelse, siger han.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.