Kandidatstuderende får under ti timers undervisning om ugen

Læser man en kandidat i pædagogisk psykologi, har man otte ugentlige undervisningstimer, viser opgørelse.

Studerende på flere kandidatuddannelser inden for humaniora og samfundsfag har ikke ret mange timer på skolebænken. Ifølge en opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet under ti om ugen af slagsen.

Det skriver Berlingske.

Det gælder blandt andet populære uddannelser som jura, statskundskab og sociologi. De studerende på pædagogisk psykologi er med otte timer dem, der får færrest ugentlige undervisningstimer.

Forperson for Danske Studerendes Fællesråd, Julie Lindmann, mener, at nogle uddannelser er "tæt på at knække sammen".

- Det er vildt, det her. Vi har bare accepteret løbende nedskæringer, lave timetal og faldende niveau på uddannelserne.

- I dag kan man gå igennem statskundskab på Københavns Universitet uden at få en eneste mundtlig eksamen. Kvaliteten på vores uddannelser styrtdykker, og regeringen ser bare til, siger hun til Berlingske.

Hun mener ikke, at regeringen med sit finanslovsforslag lever op til den aftale fra januar, der skal sikre flere penge til humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser med det såkaldte taxameterløft.

Aftalen skulle sikre, at en midlertidig aftale om at give 4000 kroner om året per studerende bliver permanent, fordi uddannelserne er underfinansieret. Det samlede beløb for aftalen var på 280 millioner kroner.

Pengene er ikke afsat i regeringens finanslovsforslag, og flertallet bag aftalen er der ikke længere.

Uddannelsesminister Jesper Petersen medgiver over for Berlingske, at det lave timetal "giver stof til eftertanke" og anerkender, at der er sammenhæng mellem timetallet og de studerendes trivsel.

Han uddyber dog i en skriftlig kommentar til Ritzau, at det for ham at se ikke giver mening at kritisere regeringen for ikke at have pengene med i finansloven og dermed ikke leve op til den politiske aftale fra januar.

Dels fordi regeringen faktisk er i gang - og afventer et ekspertråd, der skal komme med forslag til finansieringen af uddannelser.

Og dels fordi aftalen fra januar ifølge ministeren slet ikke handler om det yderligere løft, de studerende efterspørger. Den handler alene om at fastholde den takstforhøjelse, der giver det kritiserede lave antal undervisningstimer.

- Husk på, at finansieringen fra sanering af erhvervsstøtten handler om at permanentgøre det midlertidige løft, en del af uddannelserne har i dag. Men det er jo som situationen er i dag, vi ser de lave timetal for en stor gruppe studerende, som mit ministerie har opgjort.

- Så for mig er det her en diskussion, der går videre end den aktuelle finanslov, skriver ministeren.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.