Regeringen foreslår passagerafgift for at få grønne fly

Det er planen, at der skal være en grøn indenrigsrute i 2025, og fra 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn.

Regeringen fremlagde tirsdag et udspil til, hvordan indenrigsflyvninger i Danmark kan blive grønne i 2030. Det skal ske via en passagerafgift på 13 kroner på alle flyvninger. <i>Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix</i>

Regeringen fremlagde tirsdag et udspil til, hvordan indenrigsflyvninger i Danmark kan blive grønne i 2030. Det skal ske via en passagerafgift på 13 kroner på alle flyvninger. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Regeringen foreslår en passagerafgift på 13 kroner på flybilletter til finansiering af grønne indenrigsflyvninger, som statsminister Mette Frederiksen (S) har lovet i sin nytårstale.

Afgiften, der pålægges både indenrigs- og udenrigsafgange fra 2025, vil ifølge planen sikre en finansiering på 200-230 millioner kroner årligt. Samlet over ni år bliver den på 1,9 milliarder kroner.

- Luftfarten er - må man være ærlig at sige, når man ser på klimaforandringerne - en sektor, der forurener for meget.

- Men samtidig er det en sektor, der er behov for. Det er flyene, der åbner verden for os, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) på et pressemøde i Københavns Lufthavn.

Det er planen, at der fra 2025 skal være en grøn indenrigsrute i Danmark. Og fra 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn.

Når det gælder grønne afgifter på fly, ligger Danmark noget efter sine nabolande - og det ændrer regeringens forslag ikke på.

Både Norge, Sverige og Tyskland - og en række andre europæiske lande - har allerede indført afgifter i et noget højere niveau, end det regeringen nu foreslår.

Grønne fly vil ifølge forslaget betyde, at flyene drives 100 procent af bæredygtige brændsler og ingen fossile brændsler. I dag iblander man grønt brændstof. Men i lille skala.

Det rykker ikke i sig selv meget for den grønne omstilling, at der indføres grønne indenrigsflyvninger i Danmark.

For mens internationale fly tegner sig for 2-3 procent af de samlede CO2-udledninger, så udgør de danske indenrigsfly få procent af den samlede danske udledning fra fly.

Afgiften på 13 kroner, der ifølge aftalen kan justeres i både 2024 og 2029, hvis prisudviklingen tilsiger det, skal gå til omstillingen, forsikrer skatteminister Jeppe Bruus (S).

- Der er ikke tale om, at den afgift skal bidrage til at lægge flere penge ind i statskassen, men den skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling, som vi har behov for af vores flytransport, siger Bruus.

I 2019 foreslog Klimarådet, at der blev indført en grøn flyafgift i Danmark, og det blev påpeget, at en række andre lande allerede havde disse afgifter.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.