Oktan i undervisningen: Flere unge skal bakse med biler

En flok elever fra nordjyske folkeskoler får lov til at lege med mekanik og give den gas på gokartbanen. Projektet skal vække de unges interesse for erhvervsuddannelser og autouddannelser

Besøget på gokartbanen er en del af et fire ugers skoleprojekt om motorsport. Foto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>

Besøget på gokartbanen er en del af et fire ugers skoleprojekt om motorsport. Foto: Henrik Bo Foto: Henrik Bo

NYSUM:Banen er småglat efter flere dage med regn, og de små gokarts suser afsted på asfaltbanen. Der lyder vilde tilråb fra tilskuerne, da et par af køretøjerne fræser igennem en enorm vandpyt på banen. Vandet står ud til alle sider. Føreren bliver tydeligt gennemblødt.

Både racerkørerne og tilskuerne er udskolingselever fra Sortebakkeskolen og Bavnebakkeskolen i Rebild Kommune. De er på besøg hos Tom K Karting Arena ved Nysum som led i projektet Hestekræfter - motorsport på skoleskemaet.

Over fire uger får eleverne lov til at kombinere traditionel undervisning med motorsporten. Blandt andet foretager de målinger under gokartturen, nørkler med mekanik, laver beregninger med data fra køreturene og andet. Som en del af projektet introduceres de også til de forskellige uddannelser indenfor bilbranchen. Herunder mekaniker-, smede- og karrosseriuddannelserne.

Sjovt og vådt

En af eleverne er 14-årige Zilas Gaardby fra Sortebakkeskolen i Nørager. Han står drivvåd i klubhuset ved gokartbanen. Selvom han havde køredragt på, blev han gennemblødt fra top til tå, da han kørte gennem vandpytten på banen.

- Det var både sjovt og vådt, siger han.

Selvom det er spændende, er det nok ikke mekaniker, han ender med at blive.

De unge har forskellige former for fysisk træning under forløbet. Foto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>

De unge har forskellige former for fysisk træning under forløbet. Foto: Henrik Bo Foto: Henrik Bo

- Jeg vil gerne læse biokemi. Men hvis jeg ikke skulle det, kunne det godt være noget som mekaniker, siger Zilas Gaardby.

Da et af målene med projektet er at øge tilstrømningen til erhvervsuddannelserne, er der også repræsentanter med fra dem. To mekanikerlærlinge fra Dahl-Pedersen A/S i Holstebro holder et kort oplæg om deres uddannelse og læreplads. Før og efter hjælper de til under gruppearbejdet. Eleverne arbejder med små motorer, og lærlingene giver tips og tricks.

Ifølge Carsten Ritter, kommunikations- og uddannelseskonsulent fra Autobranchen Danmark, kan den her type forløb gøre meget for erhvervsuddannelsernes omdømme.

- Vi ved fra undersøgelser, at meget få betragter erhvervsuddannelserne som de mest prestigefyldte uddannelser. Men vi kan se, at elever, der har været igennem det her projekt, er langt mere positivt indstillet, siger han.

Han mener, at vi i Danmark ikke er gode nok til at gøre opmærksomme på mulighederne ved erhvervsuddannelser.

- De unge lærer ikke, at der er en god karrierevej i et svendebrev, siger Carsten Ritter.

Unge taler med unge

Flere gange er der gokarts, der simpelthen sidder fast i vandpytten. På afstand kan man se dem pløje vand op - for så langsomt at gå i stå. Flere forlader bilerne og vifter løs med armene for at signalere, at de er i problemer - igen til stor morskab for deres klassekammerater.

Flere af eleverne måtte forlade deres gokarts, da de sad fast i en oversvømmet del af banen. Foto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>

Flere af eleverne måtte forlade deres gokarts, da de sad fast i en oversvømmet del af banen. Foto: Henrik Bo Foto: Henrik Bo

Tilskuerne får dog ikke lov til at dovne den. De skal igennem forskellige motorik- og koordinationsøvelser. Blandt andet skal de forsøge at gå lige med et par promillebriller på.

Projektet er tværfagligt, og eleverne har derfor også haft undervisning i bilens historie, hvordan den påvirker samfundet og fysisk træning. Derudover har de foretaget målinger under en tidligere gokartkørsel. Med dem blev der arbejdet med algebra, funktioner og statistik.

Borgmester i Rebild Kommune, Leon Sebbelin, er også mødt op. Han mener, at projektet er et godt eksempel på, hvordan man kan øge tilstrømningen til erhvervsuddannelserne.

- Det er et super arrangement. Det fungerer rigtig godt, når man som her får nogle lærlinge ud og tale med eleverne. Det er bare godt, når unge taler med unge.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.