Rimeligt tilfredse

[/14 grå] Mange borgere har ros til kvarterløft


Opdateret 17. maj 2022 kl. 11:37

AALBORG ØST: - I forhold til, hvordan det så ud i starten, så er det gået meget fornuftigt. Det er mit indtryk, at pengene er brugt rimeligt godt herude, siger Hanne Friis, beboer i Tornhøjparken og en af de Aalborg Øst-borgere, der har involveret sig i kvarterløft lige fra begyndelsen.Hun sad med i den første såkaldte "samordningsgruppe", som blev nedsat ved tilfældig tilmelding på et borgermøde og senere nedlagt af daværende rådmand Ib Rasmussen. Da havde gruppen holdt et utal af møder uden de store resultater.- Det var frustrende, husker Hanne Friis. Men derefter kom hun med i en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde et konkret projekt til forskønnelse af Hesteskoen, og her blev der lyttet meget pænt til borgernes ønsker, synes hun.Hanne Friis fremhæver også den grønne guides indsats for børnene i de seneste år.- Et sted som her, hvor der ikke er så mange, der har have, har det virkelig været et gode, at han har været ude på skolerne og har involveret børnene i at plante løg og så blomsterfrø, siger hun.Nu, hvor kvarterløftprojektet snart slutter, er Hanne Friis mest bekymret for, om tingene fremover vil blive vedligeholdt, eller om parker og legepladser får lov at forfalde.Passer påEn del af arealerne, hvor der er lavet legepladser og plantet nye træer, tilhører boligforeningerne, og de har hver især forpligtet sig til at stå for vedligeholdelsen fremover.- Vi har fået plantet æbletræer og frugtbuske, og de står lige så fint endnu. Vi skal nok passe på dem, forsikrer Inger Jensen, formand for Lejerbos afdeling 158 på Skallerupvej.Hun er begejstret for Per Thornbergs indsats som grøn igangsætter og mener generelt, at kvarterløftpengene er blevet brugt fornuftigt.- Men kommunen burde nu selv have betalt for det byggeri ved Tornhøjhallen. Det ville have været rart, hvis der i stedet havde været råd til en lille svømmehal ved Trekanten. Ikke noget vildt og ubehersket, men et sted, hvor børnene kan komme, uden at det skal koste så meget, som vandhuset ude ved Gigantium vil komme til, siger hun.Kedede sigI det dyreste af kvarterløftprojekterne, værestedet i Tornhøjhallen, er det Tornhøjskolens pedeller, der skal stå for vedligeholdelsen. Det har indtil videre givet dem ekstra arbejde, for de nye hockey- og skatebaner skal holdes fri for blade. Desuden er der en del ødelæggelser i form af lamper, der bliver smadret, træer, der bliver rykket op, og mure, der bliver overmalet med graffiti.Specielt skatebanen er blevet et samlingssted for kvarterets unge, og de kan også lide at sidde inde i værestedet til trods for den spartanske indretning.- Før var vi udenfor eller inde i hallen. Eller vi var derhjemme og kedede os, siger de.Bestilt rapportMeldingerne om kvarterløft er tilsyneladende også overvejende positive i den evaluering, som kvarterværkstedet formedelst 150.000 kroner har fået et konsulentfirma til at udarbejde. I sidste uge blev en lang række borgere, foreningsfolk, politikere og kommunalt ansatte med tilknytning til kvarterløftprojektet interviewet af konsulenterne. Målet er at finde ud af, hvad der mangler at blive gjort, og hvad der skal fortsætte og hvordan.Det er kvarterværkstedet selv, der har udpeget de folk, der skulle udspørges.- Vi har prøvet at komme hele vejen rundt. Jeg ved ikke rigtig noget om, hvad folkene fra kommunen har sagt, for vi var ikke med under interviewet., men flere af borgerne sagde til os bagefter, at stod det til dem, så blev der ved med at være kvarterløft, siger Grethe Andreasen, kontorleder i kvarterværkstedet.Hun og de to andre på kontoret skal i løbet af kort tid aflevere et forslag til en forankringsplan for kvarterløft til politikerne, som sandsynligvis skal tage stilling til planen i marts. Også statens kontor for kvarterløft skal have en rapport. Fra statslig side vil der i løbet af i år blive lavet en overordnet evaluering af kvarterløftprojektet i Aalborg Øst.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden