Rugbydrenge - og pæne piger

I Østervrå synes både drenge og piger om at gå i kønsopdelte klasser - men kun som noget midlertidigt

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Christina Serritslev Larsen: -Det har været dejligt at gå i en pigeklasse. Der er mere ro. Man er mindre bange for at sige noget forkert og for at blive gjort nar af. Jeg er også mere sammen med veninderne, for jeg har veninder i begge klasser. Men j

Se godt på klassebillederne af 8. a og 8. b på Torslev Skole. Eleverne i b-klassen poserer i symmetrisk opstilling og sender smil til fotografen. Eleverne i a-klassen slænger sig på stole og hænger på hinandens skuldre i et broget virvar. En pigeklasse. Og en drengeklasse. Torslev Skole har i to uger gennemført et kønsopdelt undervisningsforløb i alle fag på 8. klassetrin. Drengene i b-klassen blev ganske enkelt flyttet over i a-klassen og omvendt. Tine Schroll har a-klassen til dansk, samfundsfag og kristendom, Dorthe Lundtoft har b-klassen i de samme fag. De seneste to uger har begge klasser arbejdet med reklamer i de to klasselæreres timer. Eleverne skulle selv lave reklamer med udgangspunkt i "eventyr", Drengeklassen valgte at lavet reklamefilm. Om chips, Marabou chokolade og Cult shakes. Og de har haft det sjovt. - Der er masser af testosteron i klasseværelset, siger Tine Schroll, og i frikvartererne pøler alle drengene videre uden for i rugbykampe. Skurvognsstemning Jargonen er også ændret. Til de mere fri. - Der er gået lidt skurvognstemning i dem, mener Dorthe Lundtoft. Pigerne har lavet fotoreklamer med pigeting fra Matas-hylderne. Og haft det lige så sjovt. - Der er mere ro i klassen, og det synes pigerne er dejligt, siger Dorthe Lundtoft. - Der en anden stemning. Nogle af pigerne har haft meget lettere ved at vove sig frem i den drengefri klasse. Dorthe Lundtoft og Tine Schroll fortæller, at de på en lejrskole med klasserne i efteråret blev enige om at lave et kønsopdelt undervisningsforløb for deres klasser senere i skoleåret. Andre lærere blev koblet på, og drengene har lavet varmluftballoner i fysik- og historietimerne, mens pigerne har syslet med at urtecremer. Skoleinspektør Ellen Høgh fortæller at skolen periodisk har kønsopdelte undervisning. I 0-klasse er der faste forløb, hvor drenge og piger er hver for sig. - Gennem hele skoleforløbet bruger vi kønsopdelt undervisning, når vi har et tema, som naturligt lægger op til det, siger Ellen Høgh, Den gamle Sæby Kommune havde et udviklingsprojekt for folkeskolen om læring med baggrund i teorien om de mange intelligenser. Det var et foredrag i kulturhuset i Østervrå ved hjerneforskeren Ann-Elisabeth Knudsen, forfatter til bogen "Pæne piger og dumme drenge", som fik skolen til for alvor at sætte fokus på børns forskellige tilgange til læring for at tilgodese børnenes forskellige behov. - Den kønsopdelte undervisning er en af metoderne, siger Ellen Høgh. En af Ann-Elisabeth Knudsens teser er, at det er helt naturligt, at drenge ikke kan sidde stille ret lang tid. Drenge hader at høre det - men deres mangel på koncentrationsevne hænger sammen med, at hjerneudviklingen sker tidligere hos piger. - Den forskel er vi blevet mere bevidste om. Drenge har oftere brug for en time-out end pigerne, som kan koncentrere sig i længere forløb, siger Ellen Høgh. Lette at tilgodese Sådanne behov er lettere at tilgodese i kønsopdelte undervisningsforløb. Og lærerne bliver bedre til at differentiere undervisningen i blandede klasser bagefter. Kønsopdeling af klasser er et godt redskab i kortvarige forløb, fordi delingen imødekommer drenge og pigers forskellige behov, men også fordi nye holddannelser er med til at skabe nye relationer. Det er Ellen Høgh og de to klasselærere enige om. - Derfor er kønsopdelt undervisning også en lille brik i puslespillet med at fremme inklusion, siger Ellen Høgh. Men i længden holder det ikke med delte klasser. - Alle ville synes, det var for kedeligt, siger Tine Schroll, og hos pigerne ville der nemt gå for meget "drama-queen" i timerne. Så drengene og pigerne i 8. på Torslev Skole mikses igen i de gamle klasser efter vinterferien. - De to køn lærer nemlig også færdigheder af hinanden, siger Ellen Høgh.