Skibe skal tanke bio-olie i Frederikshavn
Verdens hidtil største bio-raffinaderi er på vej
Anders Abildgaard
Havnedirektør Mikkel Sørensen håber, at bio-raffinaderiet vil kunne tiltrække en stor del af de tusindvis af skibe, der sejler i Kattegat. - Miljø er et af de områder, hvor vi forventer allermest vækst, siger han. Foto: Kim Dahl Hansen
27. august 2013 10:20

FREDERIKSHAVN: Fra og med 1. januar 2015 må skibe, der sejler i danske farvande, ikke længere have svovl i deres udstødningsrøg. Derfor vil det være særdeles praktisk, hvis de kan tanke svovlfrit brændstof. Og det kan de om få år gøre ved kajen i Frederikshavn Havn.

Havnen bliver nemlig hjemsted for verdens første raffinaderi, der skal producere bio-brændstof til skibe. Anlægget skal stå færdigt om fem år og vil kunne producere omkring 100.000 ton olie om året, nok til at forsyne omkring seks procent af de skibe, der hvert år sejler gennem Kattegat, med brændstof.

Bag anlægget står det dansk-canadiske selskab Steeper Energy, der netop har indgået en partnerskabs-aftale med Frederikshavn Havn om projektet.

- Det er en investering på en halv milliard kroner. Den biomasse, vi vil anvende, er træaffald - altså de dele af træerne, der ikke kan udnyttes som tømmer, og som i dag bruges til eksempelvis træpiller, oplyser Steen Iversen, teknisk direktør i Steeper Energy.

Havn vil udvide

For Frederikshavn Havn er raffinaderiet et stort aktiv i havnens bestræbelser på at tiltrække mere trafik og flere aktiviteter. Havnen er i gang med at realisere en udvidelsesplan til en halv milliard kroner.

- Miljø er et af de områder, hvor vi forventer allermest vækst. Vi har netop indsendt en vvm-rapport for raffinaderiet, som vi forventer godkendt omkring juni næste år, oplyser havnedirektør Mikkel Sørensen.

Det kommende raffinaderi bygger på teknologi, som er udviklet på blandt andet Aalborg Universitet. Her har Steeper Energy været med til at finansiere et nyt laboratorium, hvor et forskerhold under ledelse af professor Lasse Rosendal arbejder med at omdanne forskellige former for biomasse til flydende brændstof af så høj og ensartet kvalitet, at det kan anvendes i skibe og fly.

- Når det gælder raffinaderiet i Frederikshavn, skal der dog kun bruges træaffald som input, så her bliver det muligt at lave et ensartet produkt. Anlægget bliver det første i hele verden, som kan producere bæredygtigt brændstof til skibsfarten, siger Lasse Rosendal, der arbejder på AAU’s Institut for Energiteknik.

Biobrændstoffet kan enten bruges alene eller som tilsætningsstof til andet brændsel.

Afdeling på universitetet

- På Frederikshavn Havn er der allerede bunkerfirmaer til stede. Det kunne være interessant for os at samarbejde med dem. Logistisk set er placeringen i Frederikshavn ideel, for Kattegat er verdens tredjemest befærdede farvand, siger Steen Iversen.

Steeper Energy får i nær fremtid en afdeling på Aalborg universitet for at være så tæt som muligt på udviklingen af den teknologi, der skal kunne omforme mange forskellige biomaterialer - fra alger til egetræer - til olie. Det kan være med til at sikre projektet mod fremtidige prisstigninger på træaffald.

- I øjeblikket er biomasse relativ billig, men der er ingen tvivl om, at efterspørgslen vil stige stærkt i forbindelse med overgangen til vedvarende energi, siger Lasse Rosendal.

- Når biomasse bliver et værdifuldt råstof, er spørgsmålet, hvordan vi udnytter det bedst. Det gør vi der, hvor der ikke er nogen alternativer - som brændstof til netop skibe og fly, mener Lasse Rosendal.

AAU-professoren vurderer, at raffinaderiet kan få en ”fyrtårns-effekt” for havnen og være med til at placere Frederikshavn på det maritime verdenskort.

- Projektet er i hvert fald ambitiøst, og det kan bruges som løftestang til at få biobrændsel ind på det meget vigtige marked, som skibsfarten er, siger Lasse Rosendal.

Hvis alt går efter planen, skal raffinaderiet i Frederikshavn sættes i drift i starten af 2017.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.