Tjekkiet

Skoda jagter firmakunderne med Superb

Den helt ny Superb skal bane vejen for en offensiv på firmabilmarkedet. Vi var med til verdenspremiere

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Man sidder virkeligt godt i sæderne, og Skoda kommer med integration af bil og smartphone, der passer både til Android og Apple.

TJEKKIET:Oppe i luften betaler en del forretningsfolk mere i pris for et flysæde med lidt ekstra ben- og skulderplads end dem på monkey class.

Og nu kan de få samme fornemmelse nede ved landjorden, hvis de hyrer en privatchauffør og lader sig befragte på bagsædet af den nye Skoda Superb.

De om bordværende sidder med ranke rygge som ved et veldækket taffel, hvor man jo kan sidde i timevis i den rette atmosfære og temperatur, hvis der er rum til at bevæge benene under bordet. Og det er der i Skodaen, der har plads som i en ministerbil.

Som det første medie herhjemme har vi haft lejlighed til at sidde i den nye tjekkede Skoda. Det skete under verdenspremiere i Prag forleden.

Skoda ser den som en rival til alt fra Ford Mondeo til BMW 3-serie, og herhjemme satser man på firmabilmarkedet, men importøren lurer også på taxavognmænd.

- Vi har haft så stor succes med Octavia, at jeg ikke ser nogen grund til, at vi ikke skulle tiltrække mange firmabilister til en helt ny Superb, ser jo også er noget smartere end forgængeren, siger Peter Lorenzen, marketingschef hos Skoda i Danmark.

Den tjekkiske producent har solgt lidt over 750.000 eksempler på sit flagskib, siden den blev indført i 2001.

Til Danmark i august

Den nyeste generation er bygget på Volkswagens avancerede MQB-platform, der også kendes fra Passat, men akselafstanden er udvidet yderligere.

At bagagerummet samtidig er vokset gør, at Superb bygger videre på de klassiske dyder, og rummålet er hele 625 liter i hatchbacken, som er eneste version, Skoda har vist.

Den er klar i Danmark til august, mens stationcarvarianten kommer til oktober.

Dropper unik bagklap

Tjekkerne har droppet den underfundige bagklap i hatchbacken, hvor man kan variere bagklappen, så bilen kan fungere både som sedan og hatchback. Den feature har kunderne bare ikke brugt, viser Skodas analyser.

Til gengæld har designerne haft mere frit spil og gjort Superb til en skarp firmabil, der ikke behøver dukke sig over for koncernfætter, Passat.

Stylingen er typisk Skoda med skarpe, lige kanter folder langs flankerne, en fremtrædende kølergrill med lodrette lameller og slanke forlygter, hvis konstruktion er påvirket af tjekkisk krystal.

På den store scene i Karlin Forum ved Prag, hvor 600 journalister fra hele verden er inviteret, står den store bil solidt på hjulene, med et tvist af klassisk limousine.

Faktisk siger rygterne, at Audi synes den nye Superb udstråler lidt for mange af de klassiske Audi-designdyder, og vi er milevidt fra den mere eller mindre uheldigt designede forgænger.

Ukendte priser

Priserne er ikke kendte endnu, men Skoda Danmark satser på, at de beskatningsmæssige værdier, der er så vigtige i det her segment, vil være på niveau med dagens Super-model. Det betyder cirka 340.000 kr. for en 150 hk diesel stationcar med godt udstyr.

I det hele taget vejrer Skoda morgenluft i det vigtige firmasegment efter en stor succes med Octavia, som leasingselskaberne og deres kunder har taget godt imod. Kun 20 pct. af kunderne vil være private, er vurderingen.

Mange motorer

Udvalget af motorer er i store træk kendt fra den nye Passat, altså 1,6 diesel med 120 hk, 2,0 diesel med enten 150 eller 190 hk. En række benzinmotorer er også klar, bl.a. 1,4 med 125 og150 hk og en topmodel med 280 hk, der med træk på alle fire kører fra 0-100 km/t. på kun 5,8 sekunder.

Den lille dieselversion kommer som Greenline-sparemodel, der kører op til 27 km/l. Herhjemme satser importøren mest på den 150 hk diesel til firmabilisterne og den 190 hk diesel med automatgear og alt i udstyr til taxavognmænd.

Gedigen førerplads

Indretningen er praktisk, og selvfølgelig har Superb et par paraplyer placeret i sidedørene, som de hører sig til i fabrikkens topmodel.

Bag rattet er der også lutter positive oplevelser med gedigne kvalitetsmaterialer, der ikke umiddelbart virker dårligere end i Passat, mens selve layoutet måske er knap så smart designet.

Men hvad gør det, når Skoda Superb har premiere på det såkaldte: ”Smart Gate” interface. Med det, kan alle populære mobiltelefoner uanset deres styresystem kombineret med farveskærmen, der troner i midten.

Et nyt system kaldet Smartlink kan simpelthen integrere de tre kendte standarder for integration af smartphones: Mirrorlink, Apple Car Play og Android Auto og har verdenspremiere i den nye Skoda.

Automat-bremse

Samtidig har bilen de fleste sikkerheds- og komfortsystemer fra Passaten, bl.a. front assist, der er standard og som bremser bilen ned ved forhindringer under lave hastigheder og det avancerede fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende op til 210 km/t. og helt ned til stilstand.

Den nye Skoda Superb er 3. generation. Første model kom i 2001, men den var en ”gave” fra Volkswagen, som mærkets topchef, Winfried Vahland, udtrykte det under præsentationen med henvisning til, at det blot var en forlænget Passat. I 2008 kom Superb, som vi kender den i dag, mens der tilbage i 1934 var en topmodel fra Skoda under samme navn.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.