Skolegang på en anderledes måde

Thorup Klim Samdrift har ændret på skoleskemaet

Thorup Klim Samdrift kører undervisningen af skolebørnene på en lidt anderledes måde. De har nemlig indført ’ugeskema-revolutionen’, hvor hensigten er, at eleverne skal få større ansvar for egen læring. Privatfoto.

Thorup Klim Samdrift kører undervisningen af skolebørnene på en lidt anderledes måde. De har nemlig indført ’ugeskema-revolutionen’, hvor hensigten er, at eleverne skal få større ansvar for egen læring. Privatfoto.

THORUP:Thorup Klim Samdrift har de sidste tre måneder arbejdet på at implementere ’ugeskema-revolutionen’ i større eller mindre grad i hele skoledelen. Det går ud på, at skolen strukturerer og gennemfører dagens undervisning, hvor eleverne får et større ansvar, og undervisningen sigter mod at møde eleverne på det faglige niveau, de er.

På mellemtrinnet fungerer det på den måde, at der hver uge bliver hængt et skema op i hver klasse. På dette skema står der, hvilke opgaver hver enkelt elev skal arbejde med i den følgende uge. Det kan være både mundtlige, skriftlige, kreative eller fysiske opgaver i fag som fx dansk, matematik og engelsk. Eleverne bestemmer selv, hvilken af disse opgaver, de ønsker at arbejde med i de forskellige timer. Alle opgaverne skal dog være lavet ved udgangen af ugen.

Skolen oplever det, som en spændende og anderledes måde at føre undervisning på, og eleverne er vokset med det ansvar, som de hver især har for planlægningen af deres skoledag. De ved, hvad de skal nå, og hvornår det skal være nået til. Metoden er ikke kun noget som skolen bruger i mellemtrinnet. I indskolingen arbejder man også med at implementere metoden. Dog under lidt andre forhold, eftersom eleverne er noget yngre.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.