Formel 1 vil stoppe hoppende biler: Red Bull protesterer

Især Mercedes er ramt af problemer, som FIA nu vil overveje at afhjælpe, men ikke alle vil se indgreb.

Især Lewis Hamilton har beklaget sig over at få ondt i ryggen, fordi hans bil hopper ekstremt meget på især langsiderne. <i>Hoch Zwei/Ritzau Scanpix</i>

Især Lewis Hamilton har beklaget sig over at få ondt i ryggen, fordi hans bil hopper ekstremt meget på især langsiderne. Hoch Zwei/Ritzau Scanpix

Lewis Hamiltons Mercedes hopper så meget på langsiderne, at han får ondt i ryggen og har svært ved at møve sig ud af sin Formel 1-racer.

Det har fået Det Internationale Motorsportsforbund (FIA) til at overveje ændringer i det reglement, der er skyld i, at bilerne hopper, som om de kører på et vaskebræt.

- I en sport, hvor udøverne rutinemæssigt kører med hastigheder på over 300 kilometer i timen, bør kørernes koncentration være fokuseret alene på den opgave.

- Overdreven træthed eller smerte kan have betydelige konsekvenser, hvis det fører til tab af koncentration, lyder det ifølge AFP fra FIA, der udtrykker bekymring for kørernes helbred.

Det er dog langtfra alle, der er interesserede i, at FIA begynder at lave ændringer i reglerne midt i sæsonen.

Red Bull oplever ikke de problemer i samme omfang som Mercedes og mener derfor, at konkurrenten selv må få styr på sine biler.

- Det virker uretfærdigt på dette tidspunkt af året, hvor der kun er et hold, der har misset målet, siger teamchef Christian Horner med en klar henvisning til Mercedes.

- Kan det være rigtigt at ændre alt for det ene hold, eller skal det ene hold ændre sig for at komme mere på linje? spørger holdchefen, der er i nærmest evig infight med Mercedes.

I begyndelsen af sæsonen havde flere hold problemer med hopperiet, som i Storbritannien er blevet døbt "porpoising".

Mercedes har klart størst problemer og er langt ude af den mesterskabskamp, som holdet normalt spiller en hovedrolle i.

Problemet er opstået, fordi FIA har ændret på designet af bilerne.

På grund af bilernes aerodynamik bliver de presset så hårdt ned mod vejen, at luftstrømmen under bilerne forsvinder, og så løfter bilerne sig.

Processen udfolder sig på få øjeblikke, og det betyder altså, at bilerne hopper op og ned, når de kører rigtig stærkt. Det skaber så meget turbulens, at Lewis Hamilton og andre får ondt i ryggen.

- Jeg mener, at sikkerhed er det vigtigste, og der er i hvert fald én kører på hvert hold, der har talt om det, siger Lewis Hamilton.

I modsætning til Christian Horners udlægning er der da også opbakning til potentielle ændringer fra andre kørere.

- Ingen ekstreme sportsgrene er decideret sunde. Men det her kan ikke fortsætte i fire eller fem år. Så det er godt, at FIA kigger på det, siger den tidligere firdobbelte verdensmester Sebastian Vettel.

I denne weekend er Formel 1-karavanen nået til Canada, hvor der er kvalifikation lørdag og grandprix søndag.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden