Legalt sort marked puster Super Bowl-priser uhørt op

De billigste billetter til Super Bowl koster næsten 5000 dollar. Det skyldes et frit videresalgsmarked i NFL.

Mange inkarnerede NFL-fans må spejde langt efter billetter til at se deres hold i Super Bowl. Priserne er nemlig skruet voldsomt i vejret. (Arkivfoto) <i>Bing Guan/Reuters</i>

Mange inkarnerede NFL-fans må spejde langt efter billetter til at se deres hold i Super Bowl. Priserne er nemlig skruet voldsomt i vejret. (Arkivfoto) Bing Guan/Reuters

Det er ikke nyt, at billetpriserne til Super Bowl er høje. Det er nærmest en historie hvert år. Men i år har billetpriserne alligevel genereret mere debat end normalt.

Hvis man går på jagt efter en billet til NFL-sæsonens stort anlagte slutkamp, så kostede de billigste billetter onsdag aften amerikansk tid ifølge mediet CBS intet mindre end 4900 dollar. Det svarer til små 32.000 kroner.

For en amerikaner med en gennemsnitsløn er det et enormt beløb, og det er en stigning på over 22 procent bare fra sidste års Super Bowl.

Går man bare ti år tilbage, kostede den billigste billet 1200 dollar. Det er en stigning på 308 procent, og det skyldes et legalt sortbørsmarked i USA.

Det fortæller Claus Elming, indehaver af NFL-hjemmesiden gulklud.dk samt ekspert på podcasten NFL Showet.

- Grunden, til at billetpriserne er så høje, er, at amerikanerne har et meget, meget underligt system, som er en slags legalt sortbørsmarked, forklarer Elming.

- NFL har lavet så godt et produkt, så de almindelige billetter koster 1000 dollar. Det er den pris, billetterne har. Men så er der et legalt sort marked, hvor man kan sælge billetter videre - også med fortjeneste.

Det er det, som sker i stor stil nu, og som blæser minimumpriserne op til det enorme beløb. Og det er ikke kun billetbureauer og privatpersoner, som skummer fløden på at videresælge billetter.

- Der er også alle NFL-spillerne, som hver får to billetter til kampen. De gider måske ikke tage til den Super Bowl, men hvis de kan få 10.000 dollar for billetterne, så tager de med glæde imod det, forklarer Claus Elming.

De skal ganske vist fysisk møde op i Los Angeles for at hente billetterne, men derefter kan de sælge dem videre med ren fortjeneste.

- Og det er der altså rigtigt mange, som gør. Det er selvfølgelig en historie, som NFL ikke rigtigt har lyst til at få ud, men det foregår, lyder det fra Claus Elming.

Dog får hver af de deltagende klubber 17,5 procent af billetterne til kampen, som de fordeler mellem sponsorer og sælger til originalprisen til egne sæsonkortholdere.

Det ændrer dog ikke på, at stemningen til Super Bowl er præget af, at der ikke er mange inkarnerede fans af de to hold.

- Jeg har kommenteret ti Super Bowls, og jeg elsker at være der. Men jeg har også været på alle mulige andre stadioner til hjemmekampe. Og stemningen til en hjemmekamp er langt, langt federe - selvfølgelig fra hjemmeholdets perspektiv - end til en Super Bowl, siger Claus Elming.

- Der kommer til at være ufatteligt mange i jakkesæt og kendisser. Stemningen er der ikke.

Super Bowl spilles natten mellem søndag og mandag dansk tid og står mellem Los Angeles Rams og Cincinnati Bengals.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden