Magnussen i kødet på nordjysk racer: Alle biler har et trick til, hvordan man kører hurtigst i dem

- Og jeg skal nok finde det, siger den danske racerstjerne før sæsonens anden opgave for High Class Racing

Jan Magnussen glæder sig til at stifte bekendtskab med den blot 13 år gamle racerbane i Portimão. Han har lært den at kende ved at køre den i en simulator, men det er første gang, han ruller ud på asfalten. Foto: Christian Vermeulen

Jan Magnussen glæder sig til at stifte bekendtskab med den blot 13 år gamle racerbane i Portimão. Han har lært den at kende ved at køre den i en simulator, men det er første gang, han ruller ud på asfalten. Foto: Christian Vermeulen

NORDJYLLAND:Med en international motorsportskarriere, der har strakt sig over snart tre årtier, er det kun få racerbaner, 47-årige Jan Magnussen endnu ikke har prøvet kræfter med.

En af dem er den knap fem kilometer lange Algarve International Cirquit nær havnebyen Portimão i det sydlige Portugal.

Det får den danske fuldblodsracerkører chancen for i den kommende weekend, hvor banen på Algarvekysten lægger asfalt til den otte timer lange 2. afdeling i VM-serien for langdistanceløb.

Her gik det nordjyske team High Class Racing, som Jan Magnussen har kontrakt med, ind til sæsonen med store ambitioner, men premieren på Spa-Francorchamps 1. maj forløb ikke helt som teamet havde sat næsen op efter.

Holdet sluttede med på 9. pladsen blandt 14 startende i LMP2-klassen, og i Pro/Am-klassen, som holdet sigter efter at vinde, rakte det til en fjerdeplads.

Stillingen i LMP2 efter sæsonens første løb

1. United Autosports, USA, 26 point

2. Jota Sport, Storbritannien, 18 point

3. Jota Sport, Storbritannien, 15 point

4. Team Nederland, Holland, 12 point

5. Inter Europol Competition, Polen, 10 point

6. Realteam Racing, Schweiz, 8 point

7. Dragonspeed, USA, 6 point

8. Richard Mille Racing Team, 4 point

9. High Class Racing, Danmark. 2 point

10. Team WRT, Belgien, 1 point.

Kilde: Motorsport.com

- Ambitionerne er intakte. Vi havde ikke et godt løb på Spa, og vi fandt først farten halvvejs i løbet, da der kom lidt gummi i banen. Historisk har High Class aldrig klaret sig godt på Spa, men til gengæld har de altid leveret supergodt på de baner, vi kommer til nu - blandt andet Portimão, konstaterer Jan Magnussen.

For første gang i 18 år sidder Jan Magnussen bag rattet i en prototype. Foto: Christian Vermeulen

For første gang i 18 år sidder Jan Magnussen bag rattet i en prototype. Foto: Christian Vermeulen

Siden drengeårene i en gokart på Roskilde Racing Center har den tidligere Formel 1-kører og firedobbelte Le Mans-vinder ved enhver lejlighed bevist, at han formår at være lynhurtig bag ethvert rat. Efter en årrække i GT-biler som kontraktkører hos amerikanske Corvette markerer kontrakten med High Class Racing hans comeback til prototyper efter 18 års fravær.

Jan Magnussen (tv.), Dennnis Andersen og Anders Fjordbach håber at finde mere fart fra start i Portugal, end det var tilfældet i Belgien for snart halvanden måned siden. Foto: Christian Vermeulen

Jan Magnussen (tv.), Dennnis Andersen og Anders Fjordbach håber at finde mere fart fra start i Portugal, end det var tilfældet i Belgien for snart halvanden måned siden. Foto: Christian Vermeulen

På Spa var han ikke hurtigste mand i High Class-raceren, men han er fast besluttet på at knække koden og finde mere fart i denne weekend sammen med Anders Fjordback og Dennis Andersen, som han deler sædet i raceren med.

- De har kørt de her biler i mange år, og jeg kan godt mærke, de er foran. Men alle biler har et trick til, hvordan man kører hurtigst i dem, og jeg skal nok finde det, fastslår Jan Magnussen.

Han møder op til løbsweekenden med tanken fuld af selvtillid, efter at han i den forgangne weekend vandt alle tre heat i første afdeling af 2021-udgaven af TCR Denmark på Ring Djursland.

Teammanager Nikolaj Johansen håber at få rettet op på den lidt skuffende sæsonåbning på Spa.

- Vi har evalueret tingene grundigt efter Spa, som tydeligvis gav os lidt at arbejde med. Generelt har vi gode erfaringer fra Portimão fra vores sæsoner i ELMS (den europæiske Le Mans-serie red.). Det komprimerede program giver begrænset banetid til forberedelse, og der kan vores historik fra ELMS måske give os en lille fordel. Under alle omstændigheder er vi parate og velforberedte, forsikrer Nikolaj Johansen.

Jan Magnussen får senere på sæsonen opfyldt sin store drøm om at køre 24 timers-løbet i Le Mans sammen med sønnen Kevin Magnussen. Det kan du læse om her:

Her kan du læse om High Class Racings ambitioner for sæsonen 2021:

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden