Talentarbejde og rollemodeller står bag dansk Le Mans-succes

Der er flere grunde til, at Danmark i år sætter deltagerrekord i Le Mans, mener elitechef Bo Baltzer.

David Heinemeier Hansson er en af de erfarne danskere i årets udgave af Le Mans. Her kører han sin racer i forberedelserne til løbet, der begynder lørdag og slutter søndag. <i>Jean-Francois Monier/Ritzau Scanpix</i>

David Heinemeier Hansson er en af de erfarne danskere i årets udgave af Le Mans. Her kører han sin racer i forberedelserne til løbet, der begynder lørdag og slutter søndag. Jean-Francois Monier/Ritzau Scanpix

Rollemodeller, talentudvikling og hårdt arbejde er de vigtigste årsager til, at Danmark står bedre end måske nogensinde før i motorsport.

Det vurderer Bo Baltzer, som er elitechef i Dansk Automobil Sports Union (Dasu).

Når Le Mans den 11. juni skydes i gang for 90. gang, sætter Danmark med 11 kørere deltagerrekord.

- Jeg tror, at meget af succesen handler om, at der er nogen, der går forrest. Tom Kristensen (ni gange vinder af Le Mans, red.) og Kevin Magnussen har vist, at selv om du kommer fra et lille land, kan du godt begå dig i den store verden, siger Bo Baltzer.

- De har været med til at vise kørere i en ung alder, hvordan man skal leve og træne som atlet, hvis man vil nå langt i motorsport. Mange af dem lever meget seriøst og målrettet.

Mens Bo Baltzer mener, at vejen mod succes først og fremmest starter hos kørerne selv, spiller Dasu ofte en rolle i kørernes udvikling.

Allerede fra tiårsalderen begynder Dasu at holde øje med de mest lovende talenter på landets gokartbaner. I 13-14-årsalderen bliver de første kørere udtaget til mere målrettet eliteudvikling.

- Det er i gokart, at vi sætter allermest ind, for det er der, man lærer det meste. Vores mission er, at kørerne skal være så gode i en alder af 15-16 år, at der er andre, der vil hjælpe dem videre, fortæller Bo Baltzer.

I den proces kommer de unge kørere i høj grad selv i spil. Vejen til en tilværelse som professionel racerkører koster millioner af kroner, og sponsorer er derfor en nødvendighed for de fleste juniorkørere, der ønsker at tage det næste skridt.

Et af de talenter, der står på kanten af en tilværelse som professionel, er den 18-årige thybo Malthe Jakobsen. Han kom for alvor på den danske unions radar, da han som 13-årig vandt Christian Bakkeruds talentpris for sine resultater i gokart på nationalt plan.

Siden 14-årsalderen har han banket på døre hos den lokale industri for at få støtte til sin juniorkarriere, som blandt andet har budt på to sæsoner i Formel 4, inden han skiftede til langdistanceræs for Cool Racing.

Arbejdsvilje er en af Malthe Jakobsens største kvaliteter, mener Bo Baltzer.

I år deltager den unge kører i opvarmningsløbet Road to Le Mans. Hvis alt går efter planen, skal Malthe Jakobsen køre med om podiepladser til næste års udgave af Le Mans.

- Jeg tror i bund og grund, at det er op til køreren selv, om man vil de sidste fem procent, og man er villig til at give afkald på alt muligt andet, fortæller Malthe Jakobsen.

- Selvfølgelig skal man have de rigtige folk omkring sig, men talent er ikke nok i sig selv. Man skal kende de rigtige folk og få de rigtige aftaler i hus, hvis man vil i en ordentlig bil og vinde nogle løb.

- Det er hårdt arbejde, så på den måde er det fedt at være nået hertil, siger han.

Le Mans starter lørdag og køres over 24 timer. Løbet skydes i gang klokken 16.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.