Tourens sidste forhindring lever i rytternes hjerner

Lørdagens afgørende enkeltstart bliver også en mental udfordring for Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar.

Jonas Vingegaard blev slået med otte sekunder af Tadej Pogacar på den regnfulde enkeltstart i København, som udgjorde Tourens 1. etape. Lørdagens opgave bliver anderledes: Ruten er tre gange så lang, rytterne har tre ugers knokleri i benene, og etapen er altafgørende for, hvem der vinder løbet. <i>Bo Amstrup/Ritzau Scanpix</i>

Jonas Vingegaard blev slået med otte sekunder af Tadej Pogacar på den regnfulde enkeltstart i København, som udgjorde Tourens 1. etape. Lørdagens opgave bliver anderledes: Ruten er tre gange så lang, rytterne har tre ugers knokleri i benene, og etapen er altafgørende for, hvem der vinder løbet. Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Lad det være slået fast med det samme: Jonas Vingegaard kører glimrende enkeltstart.

Normalt bør de 40,7 kilometers tidskørsel til middelalderbyen Rocamadour derfor ikke give danskeren voldsomme problemer i kampen mod Tadej Pogacar på Tourens næstsidste etape.

Men Tour de France er ikke normal. De strabadser, den slitage og den mentale stress, rytterne har været igennem i de sidste tre uger, er ikke gratis.

Den store ubekendte faktor er, hvordan Vingegaards hjerne reagerer på at være så tæt på målet. Formår han at omstille sig til at skulle "angribe ruten" som modstykke til den seneste uges defensive forsvarskørsel.

- Jeg er nødt til at have en anden mentalitet i den enkeltstart, fastslår Vingegaard selv.

- Når man forsvarer sig, som jeg har gjort, forsøger man altid at holde sig til hjulet af den rytter, man regner med, vil angribe. Når man angriber, skal man tage initiativet selv.

- Det er helt klart noget andet, og det skal jeg være klar på, siger han.

Det er bare to år siden, Jonas Vingegaards holdkammerat Primoz Roglic brød sammen og mistede Tour-sejren til Pogacar på løbets næstsidste dag.

Om det var træthed eller mentalt underskud, der gjorde, at Roglic tabte med næsten to minutter til sin landsmand, bliver næppe nogensinde opklaret.

Men den sensationelle afslutning på den Tour viser, at man selv med et komfortabelt forspring ikke kan vide sig sikker.

- Det er det sidste store pres. Han kan stadig styrte, punktere eller have en dårlig dag. Og enkeltstarten er jo ikke 20 kilometer. Den er 40 kilometer, så det er 50-60 minutter, han skal køre, siger tidligere Tour-vinder Bjarne Riis.

- Det handler om fuld koncentration, men det har Jonas som udgangspunkt også, mener han.

Hemmeligheden for Vingegaard vil være at finde balancen mellem at køre stærkt nok til at holde trit med Pogacar og samtidig undgå at satse for meget med risiko for uheld.

Pogacar bliver nødt til at spille højt spil, ligesom han gjorde på den dramatiske nedkørsel mod Hautacam i torsdags, i jagten på dyrebare sekunder og minutter.

- Der er helt sikkert et stort psykologisk aspekt. Det tror jeg også, man vil se, siger Martin Toft Madsen, tidligere tredobbelt dansk mester i enkeltstart.

- Pogacar er nødt til at presse den og finde alle sekunder, han overhovedet kan. Hvis han på første mellemtid får at vide, at han ikke har hentet noget, er det ikke sjovt.

- Så kan det gå to veje. Enten skal han satse endnu mere, eller også går han kold på det. De er dog begge meget vant til at køre enkeltstart og ved godt, hvad det vil sige at gå ind i sig selv og fokusere på at køre så hurtigt som muligt.

- Men hvis man ikke har benene og får at vide, at man ikke kører hurtigt nok, så kan det hurtigt gå den forkerte vej, siger Toft Madsen.

Han ser Pogacar som en smule bedre end Vingegaard i disciplinen, men vil blive overrasket, hvis forskellen bliver mere end et halvt minut.

Enkeltstarten er løbets sidste "alvorlige" etape. Her bliver det hele afgjort. Umiddelbart bagefter er der pressemøde med Tour de France-vinderen, selv om der stadig mangler den sidste etape til Paris.

Den er dog ren paradekørsel og ikke beregnet til at lave forskel i det samlede regnskab.

For Vingegaards sportsdirektører hos Jumbo-Visma bliver lørdagens tidskørsel også en afgørende eksamen.

- Der er en vis form for stress, og det gælder om at holde rytteren rolig, siger Bjarne Riis.

- Han skal holde fokus og koncentration, og så skal han coaches til at yde sit bedste. Han skal snakkes i mål på den rigtige måde, lyder det fra den tidligere holdejer.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.