Voldsomt uheld rejser spørgsmål om sikkerheden i Formel 1

Guanyu Zhou slap med livet i behold efter en farlig situation, som har skabt debat om sikkerheden i Formel 1.

I et sammenstød med George Russell blev Guanyu Zhou sendt på hovedet i sin Alfa Romeo-bil i første sving på Silverstone-banen. Zhou slap fra uheldet med livet i behold, men episoden har skabt debat om sikkerheden i Formel 1. <i>Ben Stansall/Ritzau Scanpix</i>

I et sammenstød med George Russell blev Guanyu Zhou sendt på hovedet i sin Alfa Romeo-bil i første sving på Silverstone-banen. Zhou slap fra uheldet med livet i behold, men episoden har skabt debat om sikkerheden i Formel 1. Ben Stansall/Ritzau Scanpix

Det kunne være gået rigtig galt, da den kinesiske Alfa Romeo-kører Guanyu Zhou under det seneste grandprix i England blev genstand for et af Formel 1-sæsonens mest voldsomme uheld.

I første sving på Silverstone-banen resulterede et sammenstød mellem Guanyu Zhou og George Russell i, at Zhous bil blev vendt på hovedet og gled adskillige meter over asfalt og grus, inden den rullede over barrieren og blev fanget af sikkerhedshegnet.

Fastklemt mellem barriere og hegn slap Zhou med livet i behold.

Uheldet har givet anledning til kritik og spørgsmål til sikkerheden i Formel 1.

- Det var forfærdeligt. Han sad fuldstændig fast og kunne ikke gøre noget, siger Russell, som efter uheldet sprang ud af sin bil for at hjælpe Zhou, ifølge Reuters.

Var der gået ild i bilen, som det skete for den tidligere Haas-kører Romain Grosjean i 2020, havde situationen været kritisk.

Under ulykken i 2020 formåede Romain Grosjean selv at kravle ud af den brændende Formel 1-bil, der stiller til start med mere end 100 kilo brændstof.

Det havde tilsyneladende ikke været en mulighed for Zhou, og derfor ser Russell, der er direktør i grandprixkørernes forening (GPDA), på situationen med stor alvor.

- Vi bliver nødt til at overveje, hvordan vi undgår, at biler sidder fast på den måde. Det kan vi lære noget af, siger Russell.

Og det var ikke den eneste sikkerhedsdetalje, der blev påpeget i forbindelse med uheldet.

Den tidligere racerkører og Formel 1-ekspert for Sky Sports Anthony Davidson undrede sig over, at styrtbøjlen tilsyneladende knækkede af under uheldet.

- Jeg har set billeder af følgerne fra uheldet, hvor styrtbøjlen ser ud til at mangle. Den gjorde ikke det, den skulle.

- Styrtbøjlen burde være lige så stærk som haloen og beskytte kørerens hoved i alle scenarier, siger han.

Haloen er en fastmonteret buet titaniumstang, der er placeret for at beskytte kørerens hoved. Den blev gjort obligatorisk af Det Internationale Motorsportsforbund (FIA) i 2018.

Efter søndagens løb satte Zhou streg under haloens vigtige rolle.

- Jeg er okay. Haloen reddede mig i dag, skrev Zhou på Twitter.

Formel 1-veteranen Fernando Alonso roste ligeledes FIA for introduktionen af haloen.

- Vi kritiserer af og til FIA, men i de her situationer må man tage hatten af for, hvor meget hjælp vi har fået, siger Alonso, som påpeger, at Haloen har reddet menneskeliv.

På Silverstone endte Kevin Magnussen som nummer ti og sikrede dermed et point for Team Haas.

Søndag skal han forsøge at fortsætte pointhøsten i det østrigske grandprix.

/ritzau/Reuters/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.