Sukkersyge

Stop snyd med varenavne

"Får du fibre nok?" spørger Kellogg's i en stor kampagne for morgenmadsproduktet All-Bran, men reklamen burde hedde "Får du sukker nok?", for der er mere sukker end fiber i en All-Bran-flage og en pakke Kellogg's Frosties indeholder 185 gram sukker i en 500 gram pakke, hvilket svarer til 87 sukkerknalder. Faktisk er der lige så meget sukker i morgenmadsproduktet, som der er i en roulade.

Hvis dit barn spiser sig mæt i et af de meget sukkerholdige morgenmadsprodukter hver dag, betyder det, at barnet får store udsving i sit blodsukker, det "topper" ret hurtigt, hvorefter det falder drastisk igen, så i løbet af et par timer har man et barn, der er fuldstændigt "kulret", fordi blodsukkeret er lavt. På længere sigt ender man med, at barnet tager på, ydermere gør sukkerholdig morgenmad dig sulten inden for en halv time og det er mere sukker, man bliver sulten efter. I en travl hverdag bliver vi lokket til at tro på, at det er et sundt produkt. Der er flere gode grunde til at spare på sukkeret - det indeholder ingen næring, men optager pladsen for vitaminer og mineraler, der skal holde kroppen sund og rask. "Gulerodsbrud" og "Jubilæumsboller med mysli", lyder sundt, men bollerne er fyldt med kalorier. Producenterne bruger ord som mysli, gulerødder og multikerner, når de skal sælge os et "sundt" mellemmåltid, men mange boller er slet ikke så sunde, som indpakningen indikerer. Det afslørerede en test, som Søndagsavisen foretog i samarbejde med diætist Gitte Dreyer fra Diætisthuset, i alt er otte bolletyper udvalgt på baggrund af produktnavne, som antyder, at bollerne er sunde. Hvad der ved første øjekast ser sundt ud, viser sig at være sukker, fedt og kalorier forklædt som eksempelvis "Gulerodsbrud" og "Jubilæumsboller med mysli", begge boller kan kaloriemæssigt sammenlignes med choko/marcipan-is, selv om de ser sunde ud på indpakningen. Kohberg ser ikke noget problem i at kalde en usund bolle for "Gulerodsbrud" eller "Jubilæumsbolle med mysli", vi siger ikke, at det er sundt, men navngiver produkterne ud fra de råvarer, der er i, siger Kohberg. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du får 25-35 gram kostfibre dagligt gennem maden. Kostfibre regulerer vores blodsukker, fremmer fordøjelsen og nedsætter risikoen for type 2-diabetes og hjerte-karsygdomme. Det er bare så træls at firmaer snyder med varens navn, så man tror, at man køber et sundt produkt, når man som diabetiker skal gå efter det sunde og det er i forvejen en "jungle" at læse varedeklarationer.