Medievirksomhed

Store opkøb præger medieregnskab

Overskud i NORDJYSKE Medier dykkede til 8,1 mio. kr.

Per Lyngby (forrest) og Lasse Bolander forventer, at 2013 ender med et bedre resultat end 2012.Arkivfoto: Ulrik Schulz

Per Lyngby (forrest) og Lasse Bolander forventer, at 2013 ender med et bedre resultat end 2012.Arkivfoto: Ulrik Schulz

AALBORG:Nedgang i overskuddet og et par markante opkøb. Sådan kan 2012 meget kort beskrives, når det gælder koncernen NORDJYSKE Medier, som er en del af NORDJYSKE Holding.

Overskuddet før skat endte på knap 8,1 million kroner, hvilket er betydeligt mindre end de 27 millioner kroner, man opnåede i 2011. Forklaringen er blandt andet, at der er anvendt over 20 millioner kroner mere på opkøb af andre virksomheder.

Per Lyngby, der er administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør, oplyser, at resultatet også afspejler en nedgang i annonceomsætningen og ekstraordinære omkostninger til aftrædelser i forbindelse med to sparerunder.

Lasse Bolander, formand for bestyrelsen i NORDJYSKE Medier, tilføjer, at oplagstallet også fortsat falder, hvilket stort set alle dagblade i den vestlige verden oplever.

Han siger også, at det desværre ikke er slut med sparerunder i mediekoncernen:

- Vi vil fortsat skulle vende alle sten, hvilket jo er et livsvilkår for det meste af dansk erhvervsliv.

Striben af sparerunder betyder, at NORDJYSKE Medier nu beskæftiger 607 medarbejdere mod 774 for fem år siden. I samme periode er omsætningen faldet fra 836 millioner kroner i 2008 til 686 millioner kroner sidste år.

Færre reklameblade

2012-resultatet er også påvirket af omfattende udviklingsomkostninger på det digitale område samt en allerede ændret adfærd på reklamedistributionsmarkedet som følge af den afgift på reklametryksager, der ventes at træde i kraft i løbet af 2013, oplyser Per Lyngby.

Han forklarer, at koncernen følger tre spor i sin måde at drive virksomhed på:

- Nemlig besparelser og optimeringer som det ene, organisk vækst og produktudvikling som det andet samt opkøb af nye aktiviteter og forretningsområder som det tredje.

Per Lyngby glæder sig over, at NORDJYSKE Medier ikke alene har fastholdt sin position som markedsleder på mediemarkedet i Nordjylland, men også har forstærket den yderligere. Man har således overtaget Morsø Folkeblad A/S, hvilket styrker hele udgivelsesgrundlaget.

Det er da også sådan, at over 90 procent af nordjyderne hver uge bruger et eller flere af koncernens udgivelser. Det vil sige dagbladene NORDJYSKE Stiftstidende og Morsø Folkeblad, 25 lokale ugeaviser, radioerne ANR og Aura, websitet nordjyske.dk og tv-kanalen 24NORDJYSKE.

Digital overtagelse

Udover Morsø Folkeblad har man overtaget den digitale medievirksomhed Industry Supply, som udvikler internetportaler, dagligt udsender over 100.000 nyhedsbreve samt driver 10 brancheportaler inden for industri og detail.

Lasse Bolander slår dog fast, at koncernen fortsat har en stærk tro på de trykte medier, som man vil udvikle yderligere i de kommende år:

- Samtidig styrker vi vores engagement i de digitale, grænseløse medier. Arbejdet gøres dog ikke lettere af, at staten i disse år opruster sine egne medier, DR og TV2-regionerne, med flere licens-penge, samtidig med at man lægger nye afgifter på private medier. Det skaber en uhensigtsmæssig skrævvridning, siger Lasse Bolander.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst